Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

25 lat IKEA w podwarszawskich Jankach. Zobacz, jak wyglądało otwarcie sklepu w latach 90.

Korek samochodowy na 5 km, 75 tys. klientów w ciągu pierwszych 5 dni oraz ciemnobrązowe meble, których nikt dziś nie skojarzyłby z IKEA.
.get_the_title().

W zeszłym roku pisaliśmy na F5 o pierwszym sklepie IKEA w Polsce, który otworzył się w 1990 roku. Tzw. Start Shop IKEA był jednak tylko testowym punktem, dzięki któremu szwedzka marka miała zbadać polski rynek. W jego asortymencie znajdowały się głównie drobiazgi, a miejsce cieszyło się wielką popularnością, nie tylko wśród warszawiaków. Pierwsze wielkopowierzchniowe centrum IKEA pojawiło się w podwarszawskich Jankach w 1993 roku, czyli 25 lat temu.

W uroczystym otwarciu, oprócz założyciela IKEA Ingvara Kamprada, uczestniczyli także przedstawiciele polskich władz.

Był to wówczas największy sklep meblowy w Polsce, a jego otwarcie wzbudziło wiele emocji i przyciągnęło prawdziwe tłumy. Kolejka samochodów oczekujących na wjazd do Janek w pierwszym dniu liczyła podobno aż 5 km, a przez 5 dni sklep odwiedziło aż 75 tys. ludzi.

IKEA Janki szybko stała się symbolem dobrego wzornictwa i źródłem inspiracji wnętrzarskich oraz miejscem, gdzie ludzie z całej Polski przyjeżdżali nie tylko po zakupy, ale także po to, by spędzić czas w dobrej atmosferze. Z dzisiejszej perspektywy, bardzo interesującą pamiątką tamtych czasów są pierwsze polskie broszury sezonowe IKEA (słynny katalog ukazał się w naszym kraju dopiero w 1997 roku).

W broszurach widać chociażby cieszące się ogromną popularnością w latach 90. ciemnobrązowe meble, których dziś prawie nikt nie skojarzyłby z IKEA.

Pojawiają się tam także meble z niewykończonej sosny, która do dziś jest kojarzona ze skandynawskim designem.

1994 r.
1994 r.
1995 r.
1995 r.
1996 r.
1996 r.
1995 r. – 1996 r.

Pon koniec lat 90. centrum IKEA w Jankach stało się tak popularne, że potrzebna była jego kompleksowa rozbudowa. Firma postanowiła przystosować budynek do kompleksowej obsługi wymagających klientów, stworzyć nowoczesną i odpowiadającą współczesnym standardom przestrzeń sprzedaży oraz przekształcić sklep w obiekt nowej generacji. Metamorfoza była całkowita: powstał zupełnie nowy, piętrowy budynek o powierzchni całkowitej 24 300 m2 (to dwa razy więcej niż przed przebudową!), a w nim nowoczesna restauracja, dużo większa część ekspozycyjna, olbrzymia hala targowa i magazyn samoobsługowy oraz bajkowa Smalandia dla dzieci.

DESIGN