Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Ósma generacja Porsche 911 – szybsza i bardziej cyfrowa

Motoryzacyjny świat obiegła informacja o jednej z najważniejszych premier tego roku – zadebiutowało Porsche 911 o oznaczeniu kodowym 992. Tylnosilnikowy samochód sportowy pod wieloma względami pozostał wierny wieloletniej tradycji, ale został też przystosowany do wymogów cyfrowego świata dzięki innowacyjnym systemom wspomagającym.
.get_the_title().

Fanów kultowego modelu spieszymy poinformować, że dzięki nowej generacji silnikom sześciocylindrowym typu bokser nowe 911 będzie mocniejsze niż kiedykolwiek. Usprawniono w nich proces wtrysku paliwa, dopracowano system chłodzenia powietrza doładowującego, a także zamontowano nowe turbosprężarki. Jednostka napędowa o pojemności 3 litrów w odmianach Carrera S i Carrera 4S osiąga 450 KM. Inżynierowie Porsche poprawili też pracę ośmiobiegowej przekładni dwusprzęgłowej PDK, dzięki czemu moc efektywniej trafia na koła. Coupé z napędem na tył przyspiesza do 100 km/h w 3,7 sekundy i osiąga maksymalnie 308 km/h, a wersja z obiema osiami napędowymi jest w sprincie szybsza o 0,1 sekundy, ale rozpędza się do 306 km/h..

Design nadwozia nie jest rewolucją, ale styliści nie mogli sobie przecież pozwolić na utratę tożsamości 911. Niemal cała karoseria wykonana została z aluminium. W znacznie poszerzonych nadkolach umieszczono koła z obręczami o średnicy 20 cali z przodu i 21 z tyłu.

Świetlny pas z tyłu to wyróżnik wszystkich modeli z obecnej linii stylistycznej Porsche. Powyżej znajduje się spojler o zmiennym położeniu.

Ciekawą nowością są elektrycznie wysuwane klamki. Pomiędzy LED-owymi reflektorami przednimi uwagę zwraca pokrywa z wyraźnym wgłębieniem – przetłoczenia te nawiązują do pierwszych generacji.

Wnętrze charakteryzuje się przejrzystymi i prostymi liniami deski rozdzielczej z zagłębionymi instrumentami. Inspirację stanowiły tu 911-stki z lat 70. ubiegłego wieku.

Informacje wyświetlane są na dwóch bezramkowych ekranach zlokalizowanych po bokach analogowego obrotomierza, który – typowo dla Porsche – ma pozycję centralną.

Ekran PCM (Porsche Communication Management) na konsoli centralnej ma przekątną 10,9 cali. Poniżej znajduje się kompaktowy moduł przełączników z pięcioma przyciskami zapewniającymi bezpośredni dostęp do ważnych funkcji pojazdu. Po raz pierwszy 911 można doposażyć w funkcję Night Vision Assist z kamerą termowizyjną. Przełącznik trybów jazdy umieszczony został na kierownicy.

Porsche opracowało oferowany w standardzie tryb Wet. Funkcja ta wykrywa wodę na drodze i wstępnie warunkuje działanie systemów sterowania i ostrzega prowadzącego, który dzięki temu może skonfigurować pojazd pod kątem bezpieczeństwa. Pozostałe tryby to tradycyjnie Normal, Sport, Sport Plus i Induvidual, w którym kierowca sam może zdecydować o ustawieniach poszczególnych podzespołów. Ciekawym elementem wyposażenia jest między innymi aplikacja, którą stworzono z myślą o wyjątkowych wycieczkach.

Trasy zawarte w aplikacji Porsche Road Trip obejmują rekomendowane hotele i restauracje, a także ciekawe miejsca oraz punkty widokowe po drodze.

Początkowo do salonów trafią wersje Carrera S i Carrera 4S, na które już można składać zamówienia. Ceny w Niemczech startują odpowiednio od 120 i 128 tysięcy euro. Na najbardziej ekscytujące warianty o oznaczeniach Turbo i GT musimy jeszcze zaczekać. Ważne jednak, że nawet w erze cyfryzacji i elektryfikacji 911-stka pozostała samochodem sportowym z krwi i kości. Rolę pojazdu przyszłości w gamie Porsche będzie pełnił model Taycan.

Tekst: Krystian Kaleta
Zdjęcia: Porsche

MOTO