Zobaczcie, jak zmieniał się wizerunek kobiety na zdjęciach w serwisach stockowych

Od nagości do niezależności – tak zmieniał się przez ostatnie dziesięć lat wizerunek kobiety w serwisach oferujących legalne zdjęcia do pobrania.

Serwisy stockowe, poza tym, że są miejscem, w którym możemy legalnie zakupić interesujące nas fotografie, stały się przestrzenią odzwierciedlającą aktualne trendy. Nic więc dziwnego, że obrazy, które pojawiają się obecnie na Getty Images czy Shutterstock wyglądają zupełnie inaczej niż kilka lat temu. Obserwowana przez ostatnią dekadę zmiana najbardziej widoczna jest kontekście wizerunku kobiety. Poza tym, że dzisiaj wyróżnia ją inny strój czy makijaż, zmieniło się także coś więcej. Obecnie zdjęcia z przedstawicielkami płci żeńskiej mają do zaoferowania – w przeciwieństwie do tego, co było kiedyś – coś więcej niż tylko ładną twarz czy ciało.

Jeszcze dziesięć lat temu, w 2007 roku, najczęściej pobieranym obrazem na popularnym serwisie Getty Image było zdjęcie przedstawiające półnagą kobietę okrytą ręcznikiem.

W 2017 roku taki obraz już nikogo nie interesuje – w serwisie dominuje bowiem zdjęcie pewnej siebie kobiety, która samotnie wędruje po Parku Narodowym Banff. Zmiana ta oznacza, że moda na feminizm, która na dobre zadomowiła się w popkulturze, to nie tylko puste hasła na koszulkach, a realna rewolucja, której właśnie jesteśmy świadkami.

Najpopularniejsze zdjęcie w 2007 roku: Stephan Hoeck, Getty Images Najpopularniejsze zdjęcie w 2007 roku: Stephan Hoeck, Getty Images

Przez ostatnie dziesięć lat wizerunek 'stockowej kobiety' ewoluował stopniowo. Nagość po raz pierwszy została zdeklasowana w 2011 roku, gdy zastąpił ją obraz aktywnej sportsmenki. Umocnił się on później w 2014 roku, gdy wprowadzona została kolekcja zdjęć Lean In, którą Getty Images zaprojektowało wspólnie z jedną z organizacji non-profit. Seria 14 tys. zdjęć, której towarzyszyła dewiza 'You can’t be what you can’t see', miała na celu ukazanie nowoczesnej kobiety oraz co najważniejsze walkę ze stereotypami.

Getty Images stopniowo przekonywało swoich użytkowników, że rola jaką odgrywa w społeczeństwie kobieta nie ogranicza się wyłącznie do bycia matką, sekretarką czy seksownie ubraną kucharką.

Wszystko wskazuje na to, że ruch ten okazał się skuteczny, przynajmniej z punktu widzenia najczęściej wyszukiwanych fotografii – w kolejnych latach była to kobieta naturalna (2012), kreatywna (2013), przedsiębiorcza (2015). W ostatnich dwóch latach dominował natomiast motyw kobiety samotnie podróżującej, który według Pam Grossman, dyrektor wizualnych trendów w Getty Images, jest bardzo metaforyczny. Silne i wolne kobiety na stockowych zdjęciach mają właściwie niewidoczne twarze, ale w końcu kogo obchodzi to jak wyglądasz? Skupmy się na tym co robisz przekonuje Grossman.

Najpopularniejsze zdjęcie w 2008 roku: Andreas Kuehn, Getty Images Najpopularniejsze zdjęcie w 2008 roku: Andreas Kuehn, Getty Images
Najpopularniejsze zdjęcie w 2009 roku: Siri Stafford, Getty Images Najpopularniejsze zdjęcie w 2009 roku: Siri Stafford, Getty Images

Biorąc pod uwagę ostatnią dekadę, można przypuszczać, że wizerunek kobiet będzie ewoluował dalej i co ważne, związany będzie z aktualnymi wydarzeniami społecznymi czy politycznymi. Już w tym roku hasło 'woman protest' było wyszukiwane w Getty Images cztery razy częściej niż rok temu, podobnie zresztą jak 'female CEO', którego wyszukiwanie wzrosło w porównaniu z zeszłym rokiem aż o 47 proc. Grossman tłumaczy to wpływem mediów społecznościowych, które wymuszają na marketingowcach realistyczny i różnorodny sposób komunikacji.

Najpopularniejsze zdjęcie w 2010 roku: Paul Viant, Getty Images Najpopularniejsze zdjęcie w 2010 roku: Paul Viant, Getty Images
Najpopularniejsze zdjęcie w 2011 roku: Mike Powell, Getty Images Najpopularniejsze zdjęcie w 2011 roku: Mike Powell, Getty Images
Najpopularniejsze zdjęcie w 2012 roku: Roy Mehta, Getty Images Najpopularniejsze zdjęcie w 2012 roku: Roy Mehta, Getty Images
Najpopularniejsze zdjęcie w 2013 roku: Guido Mieth, Getty Images Najpopularniejsze zdjęcie w 2013 roku: Guido Mieth, Getty Images
Najpopularniejsze zdjęcie w 2014 roku: Donald Miralle, Getty Images Najpopularniejsze zdjęcie w 2014 roku: Donald Miralle, Getty Images
Najpopularniejsze zdjęcie w 2015 roku: Betsie Van Der Meer, Getty Images Najpopularniejsze zdjęcie w 2015 roku: Betsie Van Der Meer, Getty Images
Najpopularniejsze zdjęcie w 2016 roku: Tegra Stone Nuess, Getty Images Najpopularniejsze zdjęcie w 2016 roku: Tegra Stone Nuess, Getty Images
Najpopularniejsze zdjęcie w 2017 roku: Jordan Siemens, Getty Images Najpopularniejsze zdjęcie w 2017 roku: Jordan Siemens, Getty Images

źródło: www.nytimes.com

  • kupprenumerata