rynekmedia

Dove zhakowało Shutterstocka, żeby kobiety na zdjęciach były silne i niezależne

Marka Dove wystartowała z nową, zaskakującą kampanią ‘Image_Hack’, która ma przyczynić się do zmiany wizerunku kobiety w mediach. Twórcy kampanii twierdzą, że zhakowanie branży reklamowej od wewnątrz może przynieść realny skutek.

Kobiety przez większość reklamodawców wciąż traktowane są w sposób powierzchowny – mają wyglądać seksownie albo przynajmniej nieskazitelnie – niezależnie od tego, czy zachęcają do zakupu blachodachówek czy preparatu na porost storczyków. Nie trzeba być wybitnie bystrym, by dostrzec, że taki wizerunek kobiecości mija się z rzeczywistością.

W 2016 roku Dove opracował raport ‘Global Beauty and Confidence Report’, z którego wynika, że 68 proc. respondentek wcale nie identyfikuje się z wizerunkiem kobiet ukazywanym w reklamach.

Duński oddział Mindshare postanowił to zmienić. Przygotował dla Dove kampanię ‘Image_Hack’, której celem było zhakowanie branży reklamowej od wewnątrz. Posłużył do tego Shutterstock – narzędzie przyczyniające się do utrwalania stereotypowego wizerunku kobiet. Po wpisaniu w wyszukiwarkę określenia ‘beautiful woman’ można trafić na takie obrazy:

dove8

Zdaniem twórców kampanii powinniśmy zobaczyć coś zupełnie innego:

dove6

Aby to zmienić firma nawiązała współpracę ze znanymi w branży fotografami, którym zleciła wykonanie zdjęć silnych i niezależnych kobiet w sytuacjach odbiegających od tych stereotypowych. Zdjęcia trafiły na Shutterstocka w drugiej połowie stycznia i zostały odpowiednio otagowane.

Inspiracja pojawiła się, kiedy przeszukiwaliśmy stocka i musieliśmy przejrzeć wiele stron, zanim udało nam się znaleźć wizerunek kobiety, który nie jest krzywdzący. Zadaliśmy sobie wówczas pytanie: ‘Co by się stało, gdybyśmy shakowali tę stronę?’ To pytanie doprowadziło nas do kolejnego: ‘Co by się stało, gdybyśmy shakowali tę stronę legalnie?’ – mówi Kenneth Kaadtmann – dyrektor kreatywny w Mindshare.

Dopiero po zhakowaniu branży od wewnątrz, możemy zhakować wizerunek kobiet – mówi narrator w filmie opisującym akcję.

Właśnie dlatego jej twórcy zwrócili się do reklamodawców oraz agencji reklamowych, by zachęcić je do wykorzystania nowych zdjęć w swoich kampaniach. 

 

dove7

W Międzynarodowy Dzień Kobiet w pobliżu największych duńskich agencji pojawiły się reklamy outdoorowe zachęcające do korzystania z nowych zdjęć i do przyłączenia się do akcji.

W rezultacie pobrano 1729 fotografii, które pojawiły się w kampaniach 42 marek takich jak Ford czy Frisko.  

 Kampania wciąż trwa i mamy nadzieję, że będzie trwać dopóki świat mediów nie pozbędzie się stereotypów – dodaje Kaadtmann.

dove4
dove9
dove5
dove3
dove2
  • best of polska mafa
  • kupprenumerata