rynekmarkamedia

Wymyśl produkt przyszłości dla aktywnej mamy

Początek macierzyństwa to czas pełen nowych wyzwań, szczególnie dla kobiet, które chcą nadal uczestniczyć w życiu zawodowym, kulturalnym i towarzyskim. Wymyśl produkt przyszłości, który im w tym pomoże. Do wygrania płatne staże w F5 i w Dragon Rouge!

Wiele kobiet stara się dziś bardzo sumiennie i profesjonalnie przygotować do roli matki. Pomagają im w tym m.in. zajęcia w szkołach rodzenia, lektura dziesiątek różnych poradników, serwisów i forów tematycznych czy wizyty położnych w domach. Mimo tych wszystkich zabiegów, po powrocie ze szpitala szybko okazuje się, że urodzenie dziecka i tak totalnie wywraca życie rodziny do góry nogami, często w zupełnie nieoczekiwany sposób. Potwierdzają to badania przeprowadzone na zlecenie marki pieluszek DryNites - według nich aż 3/4 matek przyznaje, że wyzwania stawiane przed nimi przez macierzyństwo są znacznie wyższe, niż się spodziewały. Czy w takiej sytuacji kobiety muszą koniecznie na dłuższy czas rezygnować z pracy, swoich pasji, spotkań towarzyskich albo dostępu do kultury? 

Wymyśl Produkt Przyszłości

Postanowiliśmy zastanowić się nad tym pytaniem w ramach konkursu 'Wymyśl produkt przyszłości', który organizujemy wspólnie z Dragon Rouge. Mogą wziąć w nim udział wszyscy z głowami pełnymi pomysłów i chęcią pracy w biznesie kreatywnym.

Lubisz wymyślać coś nowego? Zgłoś się koniecznie, nawet jeżeli nie masz zacięcia projektowego, bo w tym konkursie liczy się przede wszystkim pomysł.

Do wygrania dwa płatne staże w F5 i w Dragon Rouge oraz uczestnictwo w warsztacie design thinking. By mieć szansę na te nagrody, wystarczy śledzić konto Dragon Rouge na F5, na którym przez najbliższe miesiące regularnie będą się pojawiać kolejne briefy projektowe na produkty lub usługi przyszłości. Pierwszy z nich dotyczył sposobów na depresję sezonową (szczegóły tutaj i tutaj). Kolejny możecie zobaczyć poniżej.

Grupa docelowa

Interesują nas kobiety, które chcą pozostać aktywne po urodzeniu dzieci (celowo pomijamy ojców, bo według badań marki Baby Land w Polsce tylko 1 proc. par deklaruje, że opieka nad dzieckiem należy przede wszystkim do męża / partnera). Przedstawicielki naszej grupy docelowej mają 25 - 40 lat (statystyczna Polka rodzi pierwsze dziecko w wieku 29 lat), żyją w mieście mającym więcej niż 250 tys. mieszkańców, aspirują do klasy średniej lub już do niej należą oraz nie chcą na dłużej przerywać pracy zawodowej i rezygnować ze swoich pasji. Załączamy wideo, które świetnie pokazuje różne grupy matek - łatwo domyślicie się, o którą z nich nam chodzi.

Opis produktu

Opracuj koncepcję produktu lub usługi przyszłości, które pomogą aktywnym kobietom radzić sobie z wyzwaniami macierzyństwa bez całkowitej rezygnacji z dotychczasowego stylu życia. Nie próbuj jednak wymyślić wielofunkcyjnego kombajnu, który rozwiąże wszystkie problemy naraz. Skup się raczej na jednej, konkretnej kwestii, którą znasz z doświadczenia. Lub po prostu skorzystaj z naszego rankingu!

Największe wyzwania dla matek, które chcą pozostać aktywne

1. Wysypianie się 

Mama

Niekwestionowany zwycięzca tego typu rankingów, zresztą nie ma się co dziwić. Większość niemowlaków naprawdę trudno uśpić, a kiedy to już się uda i tak za kilkadziesiąt minut się budzą (ten schemat powtarza się około 6-7 razy na dobę). Matki muszą się więc szybko przyzwyczaić do nieprzespanych nocy i rwanego snu dostosowanego do cyklów karmienia.

Bycie w objęciach Morfeusza dłużej niż dwie godziny uważałam za niemały sukces - pisze założycielka bloga dzieciowo.pl.

To sprawia, że matki są permanentnie zmęczone, przynajmniej do 6 miesiąca, bo wtedy właśnie według podręczników dzieciaki powoli zaczynają przesypiać noce (oczywiście nie wszystkie). Więcej na temat problemów ze snem znajdziecie tutaj

2. Dostosowanie rytmu dnia do cyklów karmienia

Mama

Kolejnym nie lada wyzwaniem jest karmienie. Zwłaszcza że Światowa Organizacja Zdrowia zaleca karmienie wyłącznie piersią aż do 6. miesiąca życia dziecka (o ile to tylko możliwe). Matki muszą nauczyć się funkcjonować w cyklach od karmienia do karmienia, a jeżeli chcą pozostać aktywne, powinny przyzwyczaić się dodatkowo do karmienia w niezbyt sprzyjających okolicznościach. To niestety nie jest łatwe, gdyż w Polsce publiczne karmienie piersią wciąż budzi kontrowersje, a wiele kobiet wstydzi się to robić. W dodatku karmienie piersią wiąże się z ograniczeniami w codziennej diecie.

3. Przyzwyczajenie się do fizjologii dziecka 

Pieluchy

Fizjologia małego dziecka to poważna i bardzo absorbująca sprawa. Matki muszą dostosować swój plan dnia nie tylko do cyklów karmienia, ale także do wszelkich produktów przemiany materii niemowlaków. Te, które chcą pozostać aktywne, muszą też wszędzie zabierać ze sobą pieluszki i ubrania na zmianę, by w razie potrzeby przewinąć lub przebrać dziecko. Z tym wiąże się dodatkowy problem, bo w przestrzeni publicznej wciąż brakuje specjalnych przestrzeni, w których można to załatwić. Kolejną kwestią związaną z fizjologią jest niezrozumienie otoczenia. Wiele matek uwielbia mówić o produktach przemiany materii swoich pociech, tj. o ich kolorze, konsystencji czy zapachu. Niestety ich bezdzietni znajomi lub współpracownicy tego nie rozumieją.

4. Uniknięcie rezygnacji z siebie 

Mama

Przez pierwsze 12 miesięcy całodobowa opieka nad dzieckiem sprawia, że kobiety muszą w dużej mierze zrezygnować ze swoich dotychczasowych przyzwyczajeń. To dotyczy nie tylko pracy, ale m.in. także częstych spotkań ze znajomymi, jedzenia na mieście, imprezowania, czytania, wychodzenia do kina czy różnych hobby. Co prawda to się zmienia, gdyż mężczyźni w Polsce coraz częściej włączają się w czynności pielęgnacyjne. Według badań przeprowadzonych przez markę Baby Land już 68 proc. par deklaruje, że dzieli się opieką nad dziećmi. Wciąż jednak tylko 1 proc. ankietowanych par odpowiada, że opieka należy przede wszystkim do męża / partnera.

5. Zaspokojenie potrzeby piękna 

mama

To szeroki i dość trudny do zdefiniowania problem. Po porodzie ciało kobiety często bardzo się zmienia, a powrót do wcześniejszej sylwetki wcale nie jest prosty. Niestety nie wszystkie kobiety mają osobistych trenerów, tak jak znane gwiazdy filmowe, które zaraz po ciąży chwalą się w mediach idealną figurą. Zmienia się też całe otoczenie, mieszkanie tonie w różowych lub niebieskich zabawkach i akcesoriach (ich design naprawdę wciąż jest dość infantylny), a ulubione meble i ubrania są poplamione przez resztki jedzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe porady, opracujcie własne koncepcje produktów lub usług przyszłości dla kobiet, które po urodzeniu dziecka chcą pozostać aktywne. Odpowiedzi przesyłajcie w następującej formie:

Nazwa (musi być chwytliwa i sprzedawać produkt);

Funkcjonalność (jak działa produkt?);

Użyteczność (dlaczego produkt odpowiada na realną potrzebę?);

Opcjonalnie wizualizacja (wystarczy prosty szkic, schemat lub kolaż czy moodboard).

Czekamy na nie do końca marca pod adresem redakcja@fpiec.pl (w temacie maila koniecznie napiszcie 'Wymyśl produkt przyszłości'). Wraz z odpowiedziami przyślijcie podpisany regulamin, który możecie pobrać tutaj. Powodzenia! 

  • Wymyśl Produkt Przyszłości