Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Sztuczna inteligencja Facebooka wykrywająca myśli samobójcze zakazana w UE

Choć pobudki Facebooka są bardzo szlachetne, Unia Europejska mówi stanowcze 'NIE' sztucznej inteligencji wykrywającej myśli samobójcze.
.get_the_title().

Według szacunkowych danych Światowej Organizacji Zdrowia, w 2017 roku doszło na świecie do niemal… miliona samobójstw, ale co ma do tego sztuczna inteligencja Facebooka? Problem ten w dużej mierze, co przerażające, dotyczy też młodzieży – tylko w Polsce, np. w 2014 roku, odebrało sobie życie ponad 200 nieletnich osób. Takie zamiary są w ostatnim czasie coraz częściej artykułowane, nawet jeśli nie wprost, poprzez media społecznościowe i nic dziwnego, że Facebook postanowił z tym coś zrobić.

Sztuczna inteligencja Facebooka, której celem jest błyskawiczne wykrywanie i sygnalizowanie moderatorom wszelkich budzących podejrzenie fragmentów postów, pozwala na znacznie szybszą reakcję. Reakcję obejmującą między innymi kontakt z pierwszymi odbiorcami treści, by przy ich pomocy jak najszybciej namierzyć miejsce przebywania zagrożonej osoby oraz podjąć optymalne względem zaistniałej sytuacji kroki. Więcej szczegółów dotyczących całej procedury takiej wirtualnej interwencji znajdziecie tutaj.

Temat szczególny rozgłos uzyskał 'dzięki’ streamom, w trakcie których, na oczach facebookowej widowni, ludzie podczas transmisji odbierali sobie życie.

Nasz region geograficzny, a ściślej – kraje należące do Unii Europejskiej, nie będzie mógł jednak liczyć na skorzystnie z dobrodziejstw AI.

Dlaczego? Polityka prywatności i związane z nią regulacje dotyczące zbierania informacji o użytkownikach są w obrębie wspólnoty na tyle rygorystyczne, że propozycja Facebooka stoi z nimi w konflikcie.

Twórca portalu, Mark Zuckerberg, mówi o projekcie tak:

Rozwiązanie oparte jest na wykrywaniu tekstowych wzorów w oparciu o wszystkie dotychczasowe treści samobójcze zgłaszane przez użytkowników, jakie pojawiły się na Facebooku. Uwzględniane są też komentarze pod tego typu materiałami, takie jak „Czy wszystko w porządku?” bądź „Czy mogę Ci pomóc?”. Sztuczna inteligencja Facebooka ma ewoluować i stopniowo służyć także między innymi do wykrywania mowy nienawiści.

Narzędzie przeznaczone do zapobiegania samobójstwom, tyle że znacznie bardziej manualne, działa też na Instagramie, gdzie poprzez zgłaszanie budzących niepokój postów przez użytkowników, te są następnie analizowane przez sztab specjalistów, orzekających czy istnieje zagrożenie odebraniem sobie życia.

Pojawia się tylko pytanie, czy sztuczna inteligencja Facebooka testowana przez portal Zuckerberga nie będzie stanowić zbyt dużej ingerencji w ludzką prywatność?

Temat, choć pobudki są bardzo szlachetne, wzbudzi pewnie liczne dyskusje w kontekście zagadnienia o prywatności w sieci. Choć wydaje się, że dla ratowania życia zdecydowanie warto. A wy, jak uważacie?

 

Źródła: Quartz, Dazed Digital

Dominik Komar, Head of 18 Havas Warsaw

Kompetencje cyfrowe są teraz podstawą, bez której zarządy firm, a w rezultacie pracownicy działów marketingu oraz na końcu – marki, skazują się na rynkowy ogon. Niezbędna staje się umiejętność łączenia wielu zbiorów danych, pochodzących z różnych źródeł. 

Taka analityczna kreatywność nie musi być jednak domeną działów marketingu czy agencji reklamowych – pomocą są tutaj podmioty oferujące analitykę marketingową, np. domy mediowe. Z drugiej strony, automatyzacja i rozwój sztucznej inteligencji wpłynie na wzrost roli umiejętności miękkich – ktoś musi humanizować technologię i dbać, aby nie była barierą dla odbiorcy. Taką barierą może łatwo stać się hiperpersonalizacja. Nawet jeśli jako konsumenci jesteśmy jej beneficjentami, wolimy o tym nie wiedzieć. Dużo pracy w marketingu czeka więc nie tylko na analityków, ale również UX designerów czy… psychologów. – komentuje Dominik Komar, Head of 18 Havas Warsaw.

18 Havas Warsaw to uruchomiona w 2016 roku jednostka funkcjonująca w ramach Havas Media Group. Jej działalność skupia się na tworzeniu innowacyjnych projektów komunikacyjnych i wspierających biznes, z wykorzystaniem potencjałów startupów oraz wyników badań prestiżowych ośrodków akademickich, takich jak UCLA, Technion czy Annenberg Innovation Lab. Jednym z głównych obszarów działania 18 Havas Warsaw jest współpraca z funduszami inwestycyjnymi (m.in. SpeedUp Venture Capital Group, Innovation Nest, YouNick) oraz akceleratorami przy rozpoznaniu, opiniowaniu oraz biznesowym wykorzystywaniu startupów. Jednostka wspiera fundusze oraz startupy na zasadzie mentoringu oraz dopracowywania ich koncepcji biznesowych, a także filtruje najbardziej obiecujące firmy.

Zespół 18 Havas Warsaw poszukuje rozwiązań problemów marketingowych i biznesowych korporacji, bazując na doświadczeniach z krajowego rynku, jak również technologicznym wsparciu płynącym z globalnej współpracy ze wszystkimi oddziałami 18 Havas na całym świecie.

Taki model współpracy pozwala wszystkim jednostkom na natychmiastowy dostęp do globalnego know-how, kontaktów i partnerów. To przekłada się na jakość rozwiązań oferowanych klientom, a także międzynarodowe możliwości rozwoju krajowych startupów, ponieważ najciekawsze z nich są zgłaszane do globalnej sieci. Poza Warszawą 18 Havas działa obecnie m.in. w takich ośrodkach jak: Paryż, Los Angeles, Tel Awiw, Seul, Bogota, Miami i Londyn.

MOTO