Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Samochody elektryczne i hybrydowe muszą być wyposażone w emitery dźwięku – nowe przepisy w UE

Bezdźwięczna jazda samochodem w trybie napędu elektrycznego jest komfortowa dla podróżujących, ale jest też potencjalnym zagrożeniem dla osób niewidomych, pieszych i rowerzystów. W związku z tym od 1 lipca wszystkie elektryki i hybrydy, by spełnić wymagania homologacyjne, będą musiały być wyposażone w system AVAS (Acoustic Vehicle Alert System).
.get_the_title().

W ciągu ostatnich miesięcy wielokrotnie używałem samochodów z napędem w pełni elektrycznym do przemieszczania się po mieście. Regularnie zdarzały mi się sytuacje, w których piesi wchodzili tuż przed maskę, zmuszając mnie tym samym do awaryjnego hamowania. Najczęściej przy niskich prędkościach, kiedy szum opon nie był jeszcze wyraźnie słyszalny, przekraczali drogę uprzednio nie oglądając się w moim kierunku. Pomimo emocji starałem się wykazać zrozumienie, bo elektryki to wciąż nowość na polskich drogach. Po tych doświadczeniach, poruszając się jako pieszy, zawsze upewniam się zanim przekroczę osiedlową uliczkę.

Żyjąc w środowisku miejskim przywykliśmy do odgłosu zbliżającego się pojazdu spalinowego. Tymczasem samochody o napędzie elektrycznym są niemal bezszelestne.

W myśl przepisów, które właśnie zaczęły obowiązywać w Unii Europejskiej, wszystkie nowo homologowane auta z możliwością jazdy w trybie elektrycznym, muszą być wyposażone w system AVAS. Od 2021 roku zewnętrzny głośnik będzie musiał znaleźć się już we wszystkich sprzedawanych autach elektrycznych i hybrydowych. Dźwięk musi być emitowany na biegu wstecznym, a także do prędkości 20 km/h. Poziom hałasu musi przekraczać 56 decybeli, a przy wyższych prędkościach wynosić minimum 75 decybeli.

Autorzy projektu poza kilkoma wytycznymi dali producentom swobodę, więc komponując dźwięki będą starali się odzwierciedlić nimi na przykład charakter marki.

Poniższy film przedstawia system AVAS opracowany przez inżynierów Jaguara dla całkowicie elektrycznego modelu I-Pace.

Tekst: Krystian Kaleta