H&M bierze odpowiedzialność za rasistowską wpadkę

Firma już wcześniej wystosowała krótkie przeprosiny, krytykom nie o to jednak chodziło.
.get_the_title().

Od kilku dni H&M znajduje się w tarapatach. Reputacja szwedzkiej firmy została poważnie nadszarpnięta po publikacji zdjęcia czarnoskórego chłopca promującego bluzę z kapturem z napisem „Coolest Monkey in The Jungle”. Po burzy w mediach społecznościowych H&M wystosował krótki przeprosiny. W notce prasowej sprzed kilku dni marka przeprasza za to, że obraziła ludzi zamieszczonym w sieci zdjęciem. Obiecała też usunięcie nieszczęsnej bluzy ze sprzedaży w Stanach Zjednoczonych. Krytykom nie o to jednak chodziło. Spece od PR w H&M zorientowali się, że przepraszanie za wywołanie negatywnych emocji to nie to samo, co przepraszanie za kreowanie rasistowskich i obraźliwych treści. W drugich przeprosinach H&M w końcu stanął na wysokości zadania. Przedstawiciele firmy przyznają się do błędu i biorą na siebie całą odpowiedzialność za wapdkę. Zobowiązali się do usunięcia bluzy ze sprzedaży w skali globalnej, a nie tylko w USA, i do recyklingu pozostałych modeli. Poniżej możecie przeczytać całe oświadczenie.

„To all customers, staff, media, stakeholders, partners, suppliers, friends and critics.

We would like to put on record our position in relation to the image and promotion of a children’s sweater, and the ensuing response and criticism.

Our position is simple and unequivocal—we have got this wrong and we are deeply sorry.

H&M is fully committed to playing its part in addressing society’s issues and problems, whether it’s diversity, working conditions or environmental protection—and many others. Our standards are high and we feel that we have made real progress over the years in playing our part in promoting diversity and inclusion. But we clearly haven’t come far enough.

We agree with all the criticism that this has generated—we have got this wrong and we agree that, even if unintentional, passive or casual racism needs to be eradicated wherever it exists. We appreciate the support of those who have seen that our product and promotion were not intended to cause offence but, as a global brand, we have a responsibility to be aware of and attuned to all racial and cultural sensitivities—and we have not lived up to this responsibility this time.

This incident is accidental in nature, but this doesn’t mean we don’t take it extremely seriously or understand the upset and discomfort it has caused.

We have taken down the image and we have removed the garment in question from sale. It will be recycled.

We will now be doing everything we possibly can to prevent this from happening again in future.

Racism and bias in any shape or form, conscious or unconscious, deliberate or accidental, are simply unacceptable and need to be eradicated from society. In this instance we have not been sensitive enough to this agenda.

Please accept our humble apologies.”

Źródło: Quartz

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook