The World Tragedy Map – smutna prawda o postrzeganiu tragedii w różnych częściach świata

O tym, jak ignorowanie tego, co dzieje się w biedniejszych częściach świata, sprawia, że my, uprzywilejowani Europejczycy, stajemy się znieczuleni na tamtejsze dramaty.
.get_the_title().

Po pierwszym spojrzeniu na tę mapę i oznaczenia, które mówią, czego dotyczą kolory w legendzie, można łatwo powiązać je z tragediami, które rozgrywały się w Puszczy Amazońskiej oraz pożarami w innych częściach świata – na Syberii, w Afryce Subsaharyjskiej i na Borneo w Indonezji.

Jednak aby móc pomyśleć w ten sposób, trzeba mieć wiedzę wykraczającą poza to, czego można dowiedzieć się z mediów głównego nurtu, w których takie informacje są najczęściej pomijane na rzecz wiadomości z krajów z bogatszych rejonów świata.

Gdy jednak ma się tę dodatkową wiedzę, nasuwa się wniosek, że aby informacja o tragicznych wydarzeniach w krajach biednego południa przedostała się do mediów, wśród ofiar musi znaleźć się choć jedna osoba będąca obywatelem kraju z pola w czerwonym kolorze. Choć poziom emocji nigdy nie będzie tak wysoki jak wtedy, kiedy mówi się o zdarzeniach mających miejsce na terenach bogatej północy.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Hundreds of Rohingya people crossing Bangladesh's border as they flee from Buchidong at Myanmar after crossing the Naf River in Bangladesh, 10 September 2017. According to the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) more than 525,000 Rohingya refugees have fled from Myanmar for violence over the last month with most of them trying to cross border reach Bangladesh. (TR) Myammar'daki Buchidong'dan kaçarken Bangladeş'teki Naf Nehri'ni ve Bangaladeş sınırını geçen yüzlerde Rohingya'lı, 10 Eylül 2017. Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği'ne (UNHCR) göre, 525.000'den fazla Rohingya mültecisi Myanmar'dan geçen ay boyunca şiddet nedeniyle kaçtı ve çoğu sınırdan geçerek Bangladeş'e ulaşmaya çalıştı. . Photo: K.M. Asad @kmasad . #ParalelEvrenSavaşBarış 📷 . #Rohingya #Mülteci #Refugee #savaş #war #art #collageartist #collage #collageart #ParalelEvrenSavaşBariş

Post udostępniony przez Uğur Gallenkuş (@ugurgallen)

Z tego też powodu media zwykle milczą o tragediach dziejących się w krajach afrykańskich, gdzie podczas zamachu ginie kilkaset osób, a zdecydowanie częściej i dobitniej nagłaśniają informacje o strzelaninach w Europie lub Stanach, gdzie ofiar jest kilka. Jaki jest tego efekt? Z czasem stajemy się bardziej znieczuleni na dramaty dotyczące uchodźców czy sytuacji na Bliskim Wschodzie.

Stajemy się coraz bardziej obojętni i w efekcie za większą tragedię jesteśmy w stanie uznać pożar pięknej paryskiej katedry z XII wieku niż zielonych płuc świata, nawet jeśli pierwsza dotyczy budynku, a druga życia ludzi i zwierząt.

Jak więc stać się mniejszym ignorantem, nie spędzając jednocześnie kilku godzin na przekopywaniu się przez wartościowe materiały? Korzystając na przykład z wiedzy przygotowywanej przez ludzi znających się na temacie, którzy poświęcają swój czas na przekopywanie tych źródeł za nas.

Jednym z wartych polecenia miejsc jest konto Dział Zagraniczny, prowadzone przez dziennikarza Macieja Okraszewskiego, gdzie codziennie pojawiają się bardzo przystępnie opowiedziane instastory o sytuacji w Ameryce Południowej, Afryce, Indiach czy Indonezji.

Autor tworzy także podcast.

Wyświetl ten post na Instagramie.

An Afghan child stands inside the ruins of the devastated but functioning Habibia High School January 3, 2002 in Kabul, Afghanistan.The school, which reopens in spring, was severely damaged by years of civil war. Countries can never develop with generations without education. (TR) 3 Ocak 2002 Kabil'de yer alan yıkılmış ama işleyen Habibia lisesinin harabeleri içinde bekliyor. Okul Afgan iç savaşı sırasında ağır hasar görmüş ve ilkbaharda tekrar açılmış. Eğitimin olmadığı nesillerle ülkeler asla gelişemez. . Photo: Mario Tama @mario_tama @gettyimages . #ParalelEvrenSavaşBarış 📷 . #afganistan #afghanistan #childrenofthewar #savaş #war #art #collageartist #collage #collageart #ParalelEvrenSavaşBariş

Post udostępniony przez Uğur Gallenkuş (@ugurgallen)

Tekst: Anna Opas

Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook