Moda na zrównoważoną konsumpcję zmusza branżę fast food do innowacji. 5 najbardziej pomysłowych rozwiązań

Od jadalnych opakowań po hot dogi bez mięsa.
.get_the_title().

W ciągu ostatniej dekady zmieniło się to, jak i co jemy. Jesteśmy o wiele bardziej świadomi tego, co ląduje na naszych talerzach – wiemy, skąd pochodzą produkty, z których przygotowane zostały spożywane przez nas potrawy, zdajemy sobie sprawę z wpływu, jaki nasza konsumpcja wywiera na środowisko naturalne, przykładamy większą wagę do zdrowotnych konsekwencji naszych żywieniowych wyborów.

Zdrowe, świadome odżywianie – nie tylko w odniesieniu do ludzkiego organizmu, ale i stanu środowiska naturalnego – jest współcześnie nieodłącznym elementem modnego stylu życia.

Stało się trendem, za którym przemysł żywieniowy musi podążać. Zwłaszcza branża fast food, w dużej mierze odpowiedzialna za nadmierną emisję dwutlenku węgla do atmosfery i inne palące problemy ekologiczne, znajduje się pod dużą presją przeprowadzenia innowacyjnych zmian. Wielu graczy na rynku żywieniowym – zarówno w skali globalnej, jak i lokalnej – szybko przystosowuje się do zmieniających się wymagań konsumentów. A ci, należący w głównej mierze do prośrodowiskowego, proekologicznego i prozdrowotnego pokolenia Millenialsów, są w stanie wydać więcej na jedzenie dobrej jakości, zdrowe i nieszkodliwe dla środowiska naturalnego.

Oto 5 najbardziej innowacyjnych i pomysłowych rozwiązań przyjętych przez branżę fast food w ramach trendu zrównoważonej konsumpcji.

1. Jadalne opakowania Made In Poland

Źródło: Dezeen

Róża Janusz, absolwentka poznańskiej School of Form, stworzyła ekologiczne opakowania na żywność, które po wykorzystaniu można albo zjeść, albo wykorzystać jako kompost. Zostały wykonane z materiału powstałego w procesie fermentacji i nadają się do przechowywania suchych produktów, takich jak orzechy czy ziarna. Stanowią doskonałą alternatywę dla plastikowych opakowań i pomagają ograniczyć zanieczyszczenie środowiska.

2. Restauracje i bary serwujące dania z resztek jedzenia

Źródło: zorganizowana

Potrawy z resztek jedzenia i dania wykonane z produktów, których termin ważności zbliża się ku końcowi, to podstawa ruchu zero waste.

Kreatywni restauratorzy starają się ograniczyć marnotrawstwo żywności i wykorzystać składniki, które w innym wypadku zostałyby wyrzucone.

W trend ten wpisała się między innymi restauracja pop-up, działająca w trakcie tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Literatury Apostrof w Warszawie, który miał miejsce w maju.

3. Fast food przyszłości według IKEA

Źródło: Pinterest

Laboratorium działające pod patronatem IKEA – SPACE10 – stworzyło koncept fast foodu przyszłości. Pięć klasycznych fast foodowych dań przeszło drastyczną metamorfozę, aby efektywnie wpisać się w trend zrównoważonej konsumpcji. Bezmięsny hot dog z parówką wykonaną z marchewek, buraków i mieszanki przypraw, burgery z warzyw i chrząszczy, klopsy z pasternaku, sałatka z hydroponicznych (uprawianych nie w glebie, ale w wodzie) warzyw czy lody z kopru – to kilka innowacyjnych propozycji na przyszłość od SPACE10.

4. Automat wydający świeże sałatki

Źródło: Martha Stewart

Dla zapracowanych, zabieganych osób zdrowe odżywianie bywa abstrakcyjnym konceptem. W nieustannym pędzie chętniej zaspokajają one głód niezdrowymi przekąskami z automatów. A te są nie tylko szkodliwe dla zdrowia, ale i dla środowiska, zapakowane w plastik i wyprodukowane w warunkach dalekich od ekologicznego ideału. Fasmer’s Fridge to innowacyjny start-up z Chicago, który zrewolucjonizował rynek automatów do wydawania jedzenia, zastępując niezdrowe przekąski sałatkami i innymi świeżymi daniami. Dostępne są klasyczne opcje, takie jak sałatka cezar czy mix sałat i jarmużu, ale i te składające się z indywidualnie dobranych składników, które są codziennie uzupełniane, co gwarantuje ich niepodważalną świeżość.

5. Rewolucja w McDonald’s i innych globalnych koncernach fast food

Źródło: Design Applause

McDonald’s ogłosił niedawno, że do 2025 roku wszystkie opakowania wykorzystywane na wynos będą wykonane w 100 proc. z materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. Subway coraz silniej opiera się na produktach pochodzących od lokalnych dostawców, ograniczając negatywny wpływ na środowisko wynikający z transportu żywności. Nowe restauracje należące do koncernu Yum! Brands Inc. – KFC, Pizza Hut czy Taco Bell – zostały wybudowane w zgodzie z normami zrównoważonej architektury, z innowacyjnymi „zielonymi’”rozwiązaniami, takimi jak oświetlenie LED, odnawialne źródła energii, systemy oszczędności wody i ograniczania marnotrawstwa żywności. Chipotle, fast-food specjalizujący się w daniach kuchni meksykańskiej, nieustannie wzbogaca swoje menu opcjami wegetariańskimi i wegańskimi, zastępując mięso tofu czy kotletami z czarnej fasoli.

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook