Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Świnka Peppa i Gucci?

Świnka Peppa, irytujące stworzonko o piskliwym głosiku ma swoich fanów na całym świecie. Co ciekawe, wielu z nich jest pełnoletnich. Z Chin nadciąga fala niewiarygodnych kolabów z wyżej wymienionym prosiaczkiem.
.get_the_title().

Mała różowa świnka w czerwonej sukience, z głową w kształcie suszarki do włosów, czyli Świnka Peppa z pewnością jest wam dobrze znana – nawet jeśli w waszym najbliższym otoczeniu nie ma dziecka poniżej 5 roku życia. Mimo to Świnka Peppa przeznaczona jest dla najmłodszych. Dlaczego więc jej różowe policzki nagle pojawiały się wszędzie w kolportowanych markach, takich jak Supreme, Balenciaga, Off-White i Gucci (i prawie każdej innej popularnej marce, jaką możesz sobie wyobrazić)?

Na początek garść faktów.

Świnka Peppa zadebiutowała w Chinach w 2015 roku, a w maju tego roku została zakazana, ponieważ uznano ją za symbol kontrkultury.

W ciągu dwóch lat wygenerowała na chińskich platformach społecznościowych 34 mld odsłon. Na pozór niewinną dziecięcą bajkę przyrównano do pornografii czy propagowania korzystania z broni. Dlaczego? Już z chwilą debiutu serialu na ekranach chińskich telewizorów pojawił się ruch subkulturowy wśród dorosłych. Świnka została symbolem „wywrotowców”, bohaterką memów oraz ikoną subkultury shehuiren. Słowo „shehuiren” dosłownie oznacza w Chinach osobę społeczną, jednak w negatywnym znaczeniu (w slangu – gangstera), odnosi się do kultury osób bezrobotnych z minimalnym wykształceniem. Młodzi ludzie z tej subkultury często tatuują sobie wizerunek prosiaczka, przetwarzają wideo i robią z Peppy gangstera, „gwiazdę” filmów pornograficznych (w kwietniu z witryny Douyin usunięto ponad 30 tys. takich klipów – ciekawe jak zareagowali by na nasz odpowiednik, świnkę Popkę). A że władze nie darzą ich sympatią i określają jako „niesfornych próżniaków włóczący się po okolicy i antytezę młodego pokolenia, którą stara się kultywować partia komunistyczna”, w Chinach Peppa dostała bana. Ale chyba za późno, bo wywarła już wpływ na modę i trendy.

To prowadzi nas do współpracy z bootlegami. W marcu się na Weibo, jednej z największych chińskich sieci społecznościowych, pojawiła się seria zdjęć łączących Świnkę Peppę i loga różnych marek premium. Na jednym z obrazów jej głowa wyskakuje między dwoma CC w logo Chanel, w innym koń i wózek z Hermès zostają zastąpione przez uśmiechniętą Peppę na rowerze. Te logotypy znalazły się na licznych koszulkach w chińskim Tmall, obok innych ubrań dla dorosłych, które przywłaszczają swobie dziecięcą kreskówkę. Istnieją nawet koszulki z napisem „Balencipeppa” i takie, które ze słynnego hasła Nike „Just do it” zostały przerobione na „Just Peppa it”.

Wszystko to może wydawać się dziwne (bo jest), ale może tkwi w tym coś więcej, niż widać na pierwszy rzut oka. Podobnie jak Kubuś Puchatek, którego obecność w sieci została ocenzurowana, gdy wykorzystano ją do wyśmiewania władz chińskich w 2017 roku, Świnka Peppa może działać jako wywrotowy symbol buntu dla osób żyjących w warunkach restrykcyjnego reżimu. Dlaczego akurat Peppa? Artykuł na stronie internetowej „Beijing Times” utrzymuje, że odwołuje się ona do pokazu bogactwa zidentyfikowanego przez blogera Ah Panga (wspomniał on między innymi posiadaną przez dziadka świnkę i własną łódź).

Ponadto, jako dziecięca telewizyjna bohaterka, Peppa ma niejednoznaczne poglądy polityczne (lub jakiekolwiek inne, oprócz stosunku do skakania w błocie). Oznacza to, że wizerunek różowej świni jest gotowy do zawłaszczenia przez prawie każdego, niezależnie od jego tożsamości; bogate dzieci potrafią rozpoznać elementy własnego życia w burżuazyjnym stylu życia rodziny trzody chlewnej, podczas gdy dzieci z niższych klas mogą z kolei wykorzystywać je do krytykowania powierzchownego życia bogatych.

Zatem to, że Peppa i luksusowe marki modowe, takie jak Chanel i Balenciaga, zbiegły się w taki sposób zdaje się mieć sens. „Współpraca” działa równie dobrze jak ironiczny komentarz. To memy tworzone i rozpowszechniane przez chińską młodzież, a nie trend narzucony im przez markę lub ideologię polityczną. Być może stąd pochodzi ciekawa długowieczność memów. Moc Peppy jest mocą ludzi.

FASHION