Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Afera wokół sesji Nike z koszulkami reprezentacji Polski przypomina debatę o okładce Vogue’a

Nowa kampania Nike wzbudziła kontrowersje porównywalne do debaty wokół pierwszej okładki Vogue Polska. Ten "skandal" mówi jednak dużo nie tylko o naszym podejściu do mody, ale i o tym, jak chcemy być postrzegani na świecie.
.get_the_title().

W środę PZPN zaprezentował fanom piłki nożnej koszulki zaprojektowane na mistrzostwa świata w Rosji. Projekty spotkały się z entuzjazmem. Lewandowski i Zieliński na oficjalnej grafice zachwycili kibiców.

Dużo gorzej została przyjęta sesja zdjęciową. Młodzi piłkarze w podciągniętych skarpetach i koszulkach wsadzonych w spodenki pozują na tle bloków i w sklepie osiedlowy rodem z lat 90.

Nike postawił na sesję w stylu slavs i choć nurt ten nie jest żadną nowością w świecie mody, za sprawą m.in. Vetements (ale też i polskich marek, jak choćby Reserved z sesją Zuzy Krajewskiej na warszawskiej Hali Mirowskiej), spotkał się z falą krytyki. Zdjęcia promujące nową kolekcję wywołały takie oburzenie, że doprowadziły do usunięcia większości materiałów ze strony.

nike
sesja zdjęciowa Nike na MŚ 2018
nike
sesja zdjęciowa Nike na MŚ 2018
nike
sesja zdjęciowa Nike na MŚ 2018
nike
sesja zdjęciowa Nike na MŚ 2018

Cóż, postsowiecka estetyka kampanii nie powinna zaskakiwać, biorąc pod uwagę, jaki kraj promuje. Do tego sesja nawiązuje do miejsc, gdzie gra się najczęściej w piłkę nożną w naszym kraju. Niestety, jak widać, według wielu głosów rodzimych internautów, ubrana w dresy młodzież w mało reprezentacyjnym plenerze nie robi dobrej reklamy Polsce. „Blokerski” styl był prawdopodobnie krokiem marketingowym, który miał na celu dotrzeć także do młodszego pokolenia, które często utożsamia się ze slavsowym streetwearem (niekoniecznie będąc fanami piłki). Podobny ruch wykonała również reprezentacja Chorwacji.

nike
sesja promująca stroje Reprezentacji Chorwacji

Zamieszanie wokół sesji Nike przypomina debatę wokół magazynu Vogue.

Pierwsza okładka długo wyczekiwanej polskiej edycji pokazała polskość przez pryzmat chłodnych, oczywistych, choć przez wielu postrzeganych negatywnie symboli – na tle szarego Pałacu Kultury i worka z ziemniakami pozowały Anja Rubik i Małgosia Bela.

Obie afery mówią jednak dużo nie tylko o modzie, ale i o tym, jak chcemy być postrzegani na świecie. Wygląda na to, że Polacy, którzy wciąż tworzą społeczeństwo bogacące się i aspirujące, niechętnie wracają do trudnych początków transformacji i wolą prezentować się światu w jaśniejszych, pastelowych barwach.

nike
okładka pierwszego numeru Vogue Polska
nike
sesja Reserved / zdj. Zuza Krajewska, mod. Zuzanna Bartoszek

tekst: DS

FASHION