The North Face coraz częściej stawia na materiały pochodzące z recyklingu

Jeszcze do niedawna recykling w modzie kojarzył się głównie z awangardowymi projektami offowych artystów. Teraz – dzięki technologii, know-how i funduszom wielkich marek – może stać się normą.
.get_the_title().

Collins Dictorinary za słowo roku 2018 uznał „single-use”, czyli jednorazowego użytku. Oxford English Dictionaries wskazał „toxic” („toksyczny). Te słowa najlepiej podsumowują to, w jakim miejscu obecnie znajduje się ludzkość i środowisko naturalne. Ich popularność świadczy też o tym, że zauważamy eko-problemy i szukamy informacji o nich. Co prawda świat tonie w śmieciach przez nasz konsumpcjonizm, ale zaczyna to do nas docierać i wysyłamy sygnał markom, że pora na zmiany. Branża ubrań zimowych reaguje wyjątkowo skutecznie.

Źródło: Facebook @thenorthfaceconceptstorebielskobiala

Ten dział odzieży praktycznie od zawsze opierał się na materiałach syntetycznych jak poliester czy akryl. Niedrogie, a zarazem wyjątkowo trwałe, nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych zdają się być idealną opcją. Problem w tym, że produkcja takich ubrań to dla środowiska naturalnego samo zło.

Nie tylko wiąże się z użyciem bardzo dużych ilości wody i energii elektrycznej, ale też jej efektem ubocznym są zatruwające naturę chemikalia.

Marki wiedzą, jaki jest koszt ich działalności dla środowiska i, co więcej, wiedzą, że my-klienci też to wiemy. Dlatego większość firm produkujących odzież outdoorową wpisuje w swoje poczynania troskę o naturę. W innym wypadku konsumenci mogliby zauważyć pewną niespójność między ich działaniami, a tym, z czym jest identyfikowany wizerunek danej marki, czyli aktywnościami na świeżym powietrzu. Dlatego firmy te starają się ratować sytuację i swój image na wiele sposobów.

Obecnie najbardziej przyszłościowym z nich jest używanie do produkcji swych wyrobów materiałów z odzysku.

Źródło: Facebook @thenorthface.europe

Przykładem takich eko-działań jest The North Face – jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek wśród zwolenników aktywnego spędzania czasu. Wątek eko był wpisany w misję i wizję od zawsze, ostatnimi czasy zdecydowanie jednak zintensyfikowała ona poczynania na tym polu. W zeszłym roku w jej ofercie pojawiły się czapki typu beanie, określone jako kolekcja Climate Beneficial. Wełna, z której są wykonane, pochodzi z owczych farm, opierających swoją działalność o biosekwestrację, czyli przechwytywanie emitowanego dwutlenku węgla z powietrza.

Hasłem zachęcającym do kupna czapek jest: „Ogrzej swoją głowę, a nie klimat”.

Źródło: TheNorthFace.com

Dodatkowo na początku tego roku The North Face wprowadziła do sprzedaży kolekcję t-shirtów i bluz wyprodukowanych z materiałów z przetworzonego plastiku zebranego z parków narodowych Grand Teton, Yosemite i Great Smoky Mountains. Zdecydowanie większym krokiem w kierunku stałego włączenia recyklingu do swojej produkcji było jednak stworzenie jesienią kolekcji ThermoBall Eco, czyli ekologicznej wersji swojego flagowego produktu.

Kurtka ThermoBall to absolutny hit wśród klientów – utrzymuje ciepło w każdych warunkach, nie przemaka, a po spakowaniu mieści się w kieszeni.

Warstwa wierzchnia jej nowej wersji została wykonana z poliestru pochodzącego z recyklingu. W izolacyjnej technologii ocieplenia kurtki użyto natomiast co najmniej 5 plastikowych butelek, które w innym wypadku skończyłyby na wysypisku śmieci lub w zbiornikach wodnych.

Taki los spotyka bowiem przeważającą większość tego typu opakowań. Mimo że nadają się do recyklingu, to przetwarzanych w ten sposób jest zaledwie 7 proc. tych odpadów.

Źródło: TheNorthFace.com

Działania takiego światowego giganta jak The North Face mają duże znaczenie z jeszcze jednego powodu. To one będą nadawać kierunek i tempo zmian wśród konkurencji, która – jeśli nie zacznie wdrażać podobnych praktyk u siebie – wcześniej czy później przegra.

To samo się tyczy nowopowstających marek – wchodzą do branży, w którą idea zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej zostały wpisane na stałe.

„Podstawę działalności The North Face stanowi misja, aby stać się inspiracją dla globalnego ruchu na rzecz odkrywania i ochrony przyrody” – pisze na stronie TheNorthFace.pl jej prezes, Todd Spaletto. – „Pragnienie zarażania naszą pasją wobec przyrody jest katalizatorem wszystkich naszych działań i powodem odpowiedzialnego zarządzania naszymi produkcjami i operacjami”.

Pamiętajmy jednak też o tym, że podaż i popyt to samonakręcający się mechanizm. Zacznijmy kupować ubrania pochodzące z materiałów z recyklingu, a coraz więcej marek będzie je tworzyć.

Tekst: Kinga Dembińska

Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook