5 słów, które zdominują branżę mody w 2019 roku

To nieprawda, że trendy zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Najważniejsze tendencje, które długofalowo kształtują rynek mody, nie pojawiają się z niczego, ale są wynikiem wielu nakładających się czynników. Większość z nich na bieżąco opisujemy na łamach F5, ale dla krótkiego podsumowania podajemy listę 5 słów, które w 2019 roku zdefiniują globalną modę.
.get_the_title().

1. Odpowiedzialność

Vogue.com

Termin „moda odpowiedzialna” powoli wchodzi nam w krew. To dobrze, bo odpowiedzialności o planetę, środowisko, ludzi i otoczenie nigdy za wiele. Odpowiedzialność, transparentność i zrównoważony rozwój to bez wątpienia najważniejsze tendencje w modzie w 2019 roku. Zjawisko, które z każdym rokiem przybiera na znaczeniu, w końcu zaczyna przekładać się na realne decyzje i konsekwencje.

Kolejne marki rezygnują z naturalnych futer i egzotycznych skór, regulacje prawne wymagają transparentność łańcucha dostaw, a międzynarodowe organizacje skutecznie walczą o prawa ludzi zatrudnionych w fabrykach dużych i małych marek odzieżowych.

Nie ma jednak co spoczywać na laurach, ponieważ w kwestii ochrony środowiska, szukania alternatywnych ekologicznych materiałów i konsekwentnego karcenia gigantów rynku nadal pozostaje wiele do zrobienia. Nowo rozpoczęty rok jest więc czasem intensywnego działania i walki o to, co jeszcze pozostało do uratowania.

2. Technologia

Vogue.fr

Z odpowiedzialnością w parze idzie technologia, która, jak wiemy z filmów science fiction, może być naszym sprzymierzeńcem lub stać się największym wrogiem.

Batalia pomiędzy dystopią a utopią, która jest przewodnim tematem najnowszego printu, dotyczy także świata mody.

Z jednej strony intensywnie czerpie on z możliwości pozyskiwania i tworzenia nowych materiałów przyjaznych środowisku oraz szukaniu konsumenckich rozwiązań, które ułatwiają nam dokonywanie zakupów, z drugiej zaś pokazuje nieco bardziej przerażające oblicze najnowszych technologii. Przykładem mogą być rozwiązania, o których pisaliśmy w ubiegłym roku: bluzy Tommy’ego Hilfigera z zainstalowanym czipem namierzającym właściciela ubrania czy influencerzy-avatary, którzy w zatrważająco szybkim tempie przejmują social media i naszą zdolność odróżniania tego, co realne, od tego, co tylko i wyłącznie wirtualne.

3. Generation Z

fashionmagazine.com

Świat wirtualny z kolei staje się domeną najważniejszej konsumenckiej grupy nadchodzących lat. Millenialsi powoli odchodzą w niepamięć, a ich miejsce zajmuje pokolenie urodzone po 2000 roku. To „zetki” mają teraz moc decydowania o tym, co najlepiej się sprzedaje, ale też o tym, jak się to produkuje.

Jak wskazują badania, Generation Z cechuje się sporą aktywnością i świadomością społeczną. Wbrew pozorom, młode pokolenie mocno koncentruje się na kwestiach związanych z ochroną środowiska, prawa pracy oraz praw mniejszości.

„Zetki” stawiają na równość, tolerancję i akceptację różnorodności, która w branży Fashion & Beauty dotyczy głównie aspektu fizycznego. Ich poglądy w każdej dziedzinie życia w realny sposób zmieniają kształt współczesnej mody. Nie tylko pod względem marketingu, e-commerce oraz samych produktów, ale także pod względem zaangażowania mody w kwestie ważne dla globalnego społeczeństwa.

4. Streetwear

Chociaż streetwear obecny jest w modzie już od kilku dekad, to ostatni rok okazał się dla niego wielkim PR-owym sukcesem. Virgil Abloh, Kim Jones, Kanye West to nazwiska, które mają ogromną siłę rażenia i kreowania nowej-starej estetyki.

W przypadku dwóch pierwszych projektantów ta estetyka to streetawear z luksusową metką, czyli kolekcje tworzone dla najważniejszych francuskich domów mody – Louis Vuitton oraz Dior Homme.

Kanye West z kolei jest nie tylko indywidualną osobowością, ale także mężem jednej z największych współczesnych trendsetterek. To, co tworzy West, w mgnieniu oka promowane jest przez jego żonę, za którą podąża spora część kobiet z młodego pokolenia. West z kolei nadal pozostaje jednym z najważniejszych guru streetwearowych społeczności, które wydają miliony dolarów na ubrania, buty i akcesoria z logo najbardziej hypowanych marek.

5. Azja

jingdaily.com

Jeśli można wyznaczyć jeden główny kierunek, w którym będzie podążać moda w 2019 roku, to z pewnością można celować w Azję, a dokładniej w okolice Tokio, Szanghaju oraz Seulu. To tam dzisiaj rodzą się trendy odzieżowe, technologiczne, przemysłowe i sprzedażowe. To tam wyjeżdżają projektanci topowych marek, aby dowiedzieć się, co i w jaki sposób będzie się sprzedawać w nadchodzących sezonach. Tam też przenoszą się wielkie marki odzieżowe, tygodnie mody oraz kupcy, którzy świadomi są ogromnego potencjału, jaki już jest widoczny na Dalekim Wschodzie.

Tekst: Malwa Wawrzynek

Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook