rynekkulturatechnologiamarkamediaF5 TREND BOOK

F5 TREND BOOK #14

2015 nie będzie rokiem przełomu. Będzie rokiem, w którym zagęszczenie zacznie prowadzić do przesytu, znudzenia, barokowego rozdęcia, cudactw i prób, po których nastąpi oczyszczenie i pojawią się nowe kierunki - zobaczcie, co przygotowaliśmy w najnowszym numerze magazynu F5 TREND BOOK.

TREND 1: BAROK

Na okładce najnowszego F5 TREND BOOK zawitał barok. Dlaczego barok?

Jedna z teorii mówi, że ludzkość z obawy przed karą boską za naukowe odkrycia renesansu próbowała odwrócić uwagę Boga bogatymi zdobieniami kościołów, grą detalu, czymkolwiek, byle tylko nie dopatrzył się gdzieś naszej winy. Sprytnie, ale początkowo nawet dla współczesnych barokowy przepych był synonimem kiczu i złego gustu. Trudno nie dostrzec analogii do obecnych czasów. Przesyt informacyjny prowadzi do chaosu, coraz trudniej oddzielić rzeczy istotne od tych zupełnie błahych, jak byśmy sami starali się odwrócić uwagę od problemów zasadniczych, których nie potrafimy rozwiązać – rosnących nierówności społecznych i realnego zagrożenia światowym konfliktem zbrojnym. Rozmowy na Instagramie wypełnione niekończącymi się szlaczkami emotikonów to nic innego jak barokowe zdobienia w świątyni próżności. Pamiętajmy jednak, że barok to również okres przełomowych odkryć naukowych. To wtedy Isaac Newton stworzył podwaliny nowoczesnej nauki, Johannes Kepler sformułował prawa rządzące ruchem planet, a Galileusz odkrył księżyce Jowisza i prawo bezwładności. Wyzwania, przed którymi staniemy w ciągu najbliższych kilku lat, wymagają od nas, abyśmy do baroku weszli jako ludzie renesansu - pisze we wstępniaku Konrad Jerin, redaktor naczelny F5.
 

barok
barok

Barokowe przejawy obserwujemy również we współczesnym kinie. Jak piszemy: Kinowy barok jest listem miłosnym skierowanym do potęgi wyobraźni, popisem erudycji filmowej jego autorów, kunsztu twórców zdjęć i kompozytorów. Oddziałuje na zmysły widza, który siedzi wbity w fotel i nawet nie czeka na to, co zaraz się wydarzy, bo sam nie jest sobie w stanie tego wyobrazić. Być może – jak twierdzą oponenci – barok to tak naprawdę gigantyczna ściema, ale nawet jeśli tak, to chcemy być oszukiwani. Czym innym jest bowiem kino, jeśli nie iluzją?

barok

Temat numeru: TRENDY 2015

2015 nie będzie rokiem przełomu. Będzie za to rokiem, w którym zagęszczenie zacznie prowadzić do przesytu, znudzenia, barokowego rozdęcia, cudactw i prób, po których nastąpi oczyszczenie i pojawią się nowe kierunki. Trendy 2015 roku ujęliśmy w trzech perspektywach czasowych: TU I TERAZ – to od dawna zapowiadane zjawiska, które w końcu w tym roku się upowszechnią; ZARAZ – czyli trendy dojrzewające, o których będziemy słyszeć nie tyle w kontekście debiutów rynkowych, co dyskusji, eksperymentów i akwizycji; WKRÓTCE – wizje przyszłości, które w tym roku nabiorą bardziej realnych kształtów.

TREND 2: MIASTA PRYWATNE

Według szacunków Banku Światowego w 2005 roku budżet partycypacyjny stosowano w około 500 gminach na całym świecie. Obecnie jest ich już ponad 1500. W Warszawie budżet partycypacyjny na rok 2015 wyniósł 26 mln złotych, a w 2016 roku ma to już być suma ponad 51 mln złotych. Jednak nie wszystkie inicjatywy miejskie przybierają taką formę. Coraz częściej widzimy, że lokalna społeczność w odpowiedzi na zamęt biurokratyczny i indolencję władz angażuje się w projektowanie przestrzeni miejskich w dużo większym stopniu. OFF Piotrkowska, wrocławskie Nadodrze czy krakowskie Forum Przestrzenie to tylko niektóre z oddolnie realizowanych projektów w polskich miastach. Siłą napędową tych inicjatyw są społecznicy i aktywiści, którzy wierzą, że dając ludziom odpowiednie narzędzia, wspólnie budujemy swoje otoczenie.

barok
barok

Dodatkowo jak w każdym numerze nasze stałe rubryki: F5 dla Ciebie, F5 Startup, Polska Klasa Kreatywna. To ostatni numer w aktualnej cenie, więc zachęcamy do prenumeraty (50 zł za 4 wydania).

barok
barok