rynekkulturaF5 TREND BOOK

F5 TREND BOOK #13

Kolejny, już 13. F5 TREND BOOK za nami. Zobaczcie, co przygotowaliśmy w tym numerze.

Cover: Co się klika?

Temat okładkowy to kolejna odsłona naszych mediowych poszukiwań. Tym razem skupiliśmy się na treściach, które po prostu dobrze się klikają, łapią duże, organiczne zasięgi. Wspólnie z agencją SEO content marketingową Whites (Google) i siecią Life Tube (You Tube) przygotowaliśmy dwie infografiki, pokazujące, w jakie treści najchętniej klika polski użytkownik. Agencja Grey Group Poland wzbogaciła analizę o timeline, w którym wskazuje wirusowy potencjał mitów, religii i niektórych cudownych leków (sic!). Na tej podstawie pokusiliśmy się o sformułowanie wzoru na udany viral, który pozwolił nam na przeanalizowanie i skomentowanie najważniejszych akcji viralowych ostatnich kilkunastu miesięcy. Przekonajcie się sami, jak nam wyszło. Poniżej elementy składowe naszego wzoru.

ilu: Super Super ilu: Super Super

Trendy:

Najlepszą ilustracją wskazanych przez nas trendów jest Mapa Trendów. Możecie znaleźć ją w każdym numerze przed działem z trendami. Jej zadanie to osadzenie opisywanych przez nas zjawisk we wzajemnych relacjach. Na koniec, to najlepszy test, czy wskazane trendy rzeczywiście ze sobą 'siedzą' i nie są od siebie oderwane.

mapa trendow 13

UŻYWAJ NIE POSIADAJ

Po co kupować samochód, który przez większość czasu ma stać na parkingu, a jeżeli już go mamy, to może warto podwozić nim kogoś lub wynajmować wtedy, kiedy nie będzie nam potrzebny i trochę na tym zarobić? Tego typu pytania zadają sobie użytkownicy usług opartych na wynajmie i współdzieleniu, które zyskują obecnie coraz większą popularność, także w Polsce. Dzięki nim konsumenci mogą oszczędzać, kupując dostęp do różnych dóbr tylko na określony czas lub zarabiać na wynajmowaniu swoich zasobów, które w danym momencie nie są używane. To model biznesowy, który w dużej mierze wywodzi się z internetu, gdzie od dawna dzielimy się ze sobą muzyką, filmami czy oprogramowaniem, a zamiast kupowania treści cyfrowych na własność, wolimy streaming lub czasową subskrypcję. Upowszechnienie się dostępu do sieci i urządzeń mobilnych oraz oszczędności wymuszone globalnym spowolnieniem gospodarczym sprawiły, że w podobny sposób zaczęliśmy korzystać z dóbr materialnych. Na tę potrzebę szybko odpowiedział rynek i dziś za pośrednictwem takich usług jak m.in. AirBnB, BlaBlaCar, Veturilo, Bag4Rent możemy w wygodny sposób wynajmować i współdzielić praktycznie wszystko – od nieruchomości, przez środki transportu i miejsca parkingowe, aż po ubrania, aparaty fotograficzne, narzędzia itp.

uzywaj

EDUKACJA DIY

Edukacja pomaturalna automatycznie kojarzy się ze studiami. A te mają ostatnio nie najlepszą prasę – że nieprzyszłościowe, za dużo studentów, zbyt wiele teorii w stosunku do praktyki, że nie przygotowują do rynku pracy i są coraz częściej kosztowną dla rodziców ucieczką młodych przed dorosłością. Stąd odbywająca się właśnie rewolucja w podejściu do szkolnictwa wyższego, której symbolem stały się MOOCs. Pod tym skrótem kryją się 'Massive Open Online Courses', czyli kursy udostępniane w internecie na masową skalę. Doszkalające lub podnoszące kwalifikacje, mogą też być świetnym wprowadzeniem do konkretnej dziedziny. E-learning, choć początkowo traktowany przez uczelnie jako ubogi krewny studiów stacjonarnych i źródło do łatania uczelnianych dziur budżetowych, staje się poważną alternatywą dla dotychczasowych modeli edukacji. Wysokiej jakości MOOCs i innych materiałów dydaktycznych można szukać w sieci na kilka sposobów. Możemy m.in. korzystać z profesjonalnych platform  takich jak edX czy Coursera, na których znajdziemy kursy i materiały z najlepszych uniwersytetów świata. Dostęp do wiedzy online to już rzeczywistość, w dodatku taka, w której mamy wybór.

Wyniki researchu do tego trendu możecie także znaleźć TUTAJ.

edu

NORMY NIE ISTNIEJĄ

– Żeby być naprawdę normcore, trzeba zrozumieć, że nie ma czegoś takiego jak normy – podkreślają przedstawiciele agencji K-Hole zajmującej się przewidywaniem trendów, twórcy pojęcia normcore. Jak zauważają, kiedyś ludzie rodzili się w społecznościach i szukali sposobu na wyrażenie siebie, teraz rodzimy się jako indywidualne jednostki szukające społeczności, do której moglibyśmy przynależeć. Młode pokolenie wychowane w równym stopniu przez rodziców i szkołę, co przez internet wie o świecie więcej niż ich rówieśnicy z jakiegokolwiek pokolenia wcześniej. Coraz mniej rzeczy ich dziwi, i wydaje się nienormalne. Są najbardziej tolerancyjnym pokoleniem w historii. Potwierdzają to różne badania – większość młodych ludzi jest apolityczna, tolerancyjna wobec różnic kulturowych, religijnych, rasowych czy mniejszości seksualnych.  – Teraz my młodzi mamy głos i sprawiamy, że bycie nienormalnym staje się normalne – zaznacza Shayne Oliver, projektant i twórca kultowej marki HBA.

normy

F5 DLA CIEBIE

Od kilku już numerów przygotowujemy przewodnik rynkowy F5 dla Ciebie. Tym razem propozycje jesienne.

ilu: Super Super

POLSKA KLASA KREATYWNA

PKK to projekt, który prowadzimy już od kilku miesięcy na PolskaKlasaKreatywna.pl. W magazynie pojawiły się najciekawsze teksty, jakie w ciągu ostatnich 3 miesięcy ukazały się na tej platformie. Jednocześnie zachęcamy do obejrzenia galerii zdjęć z ostatniej imprezy PolskaKlasaKreatywna, organizowanej wspólnie z Showroom.pl, która odbyła się w miniony piątek.

Przy okazji zapraszamy na organizowany przez nas panel 'Polska Klasa Kreatywna teraz i za 10 lat' na Łódź Design Festiwal.

pkkk

Na koniec chcielibyśmy gorąco podziękować tym wszystkim, którzy mieli swój udział przy wydaniu tego (uwaga!) 13. numeru. Studio Super Super jak zwykle stanęło na wysokości zadania - to dzięki nim możemy w sposób łatwy i obrazowy prezentować wyniki naszych poszukiwań. Ilustrację na okładkę przygotował Dawid Ryski, który specjalnie na potrzeby coveru oderwał się od kreski, do której nas przyzwyczaił. Na koniec ogromne podziękowania dla wszystkich naszych klientów. Zaufali nam i uwierzyli, że treści sprzedażowe można robić w atrakcyjny i wartościowy dla odbiorcy sposób.

Nie pozostaje nam nic więcej, jak życzyć wszystkim ciekawej i inspirującej lektury. Do kolejnego!

F5TRENDBOOK