F5 TREND BOOK

F5 TREND BOOK 09

Dzisiaj na rynku pojawił się kolejny numer F5 TREND BOOK - najlepszy, jaki do tej pory zrobiliśmy!

To już dwa lata odkąd się ukazujemy! Uznaliśmy, że to dobry moment na wprowadzenie kilku zmian. Przede wszystkim cena promocyjna 15 zł. Struktura i tematyka tytułu pozostaje bez zmian - nadal koncentrujemy się na aktualnych trendach kwartału i wskazujemy kierunki zmian w 5 kluczowych dla nas kategoriach RYNEK, KULTURA, MEDIA, MARKA i TECHNOLOGIA. Po raz pierwszy za to przygotowaliśmy temat numeru: RZECZPOSPOLITĄ INNOWACYJNĄ, gdzie wskazujemy m.in. 20 NAJBARDZIEJ INNOWACYJNYCH POLSKICH FIRM POWSTAŁYCH W TZW. KRYZYSIE.

F5TB09

Nie ma żadnego kryzysu. Przechodzimy okres zmiany – być może najbardziej dynamicznej, najtrudniejszej do kontroli i zarządzania w całej naszej historii. Żegnamy stare, nieefektywne, kapitałochłonne. Świat nadrabia zapóźnienia wynikające z bezmyślności i lenistwa ostatnich kilkudziesięciu lat, absurdów rozdmuchanego prosperity powojennych dekad, bezmyślnego plądrowania planety i jej zasobów naturalnych, liberalnych dogmatów zaprzeczających podstawowej arytmetyce. Przez dekady wierzyliśmy, że bez konsekwencji można bardziej, więcej, mocniej. Gdy w 2007 roku upadały banki i piramidy konstruowane przez lichych architektów finansowych, nagle się ocknęliśmy. Muzyka przestała piąć się szaleńczo po skali, porzuciła mordercze tempo zaczęła grać spokojniej, rytmicznie, w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie nie przestaliśmy dalej przesuwać granic naszego poznania. Tylko w minionym 2012 roku udało się pobić dwa polaryzujące się rekordy – w marcu 2012 roku James Cameron w specjalnie zaprojektowanym pojeździe zszedł do dna Rowu Mariańskiego, a w październiku Felix Baugmartner pobił rekord w wysokości skoku ze stratosfery.

Polacy z kolei, przyzwyczajeni do ciągle zielonych strzałek ostatnich dwóch dekad, na dźwięk słowa kryzys rozkładają ze zdumieniem i złością ręce ‘ale jak to?!’. Łatwość popadania w traumy, karmiona narodowym romantyzmem powoduje, że strach przed ‘kryzysem’ przebiera przerysowaną, karykaturalną formę. Media widzą, że temat się ‘klika’, więc go wałkują, serwując wypowiedzi ekonomicznych dyletantów. Ze ślepą konsekwencją godną Don Kichota odwracamy się od wszystkiego co wizjonerskie, rewolucyjne w momencie gdy to najlepszy czas na innowacje. W poniższym materiale przedstawiamy tych, którzy ten mentalny kryzys rozumieją jako czas szansy dla swoich pomysłów, dla których strategia ‘kopiuj wklej’ wywołuje intelektualny niedosyt.

TRENDY:

Największej zmiany dokonaliśmy jednak w prezentowaniu trendów. Staraliśmy się przedstawić je w możliwie najbardziej przystępny, czytelny sposób. W tym celu strukturę każdego trendu podzieliliśmy na:

WSTĘP
DRIVERY
PRZEJAWY
REALIZACJE

SKANDI LOVE

Amerykański sen minął. Świat potrzebuje nowego, uniwersalnego wzorca zrównoważonego rozwoju. Ten odnaleziony został na północy Europy. Massachusetts Institute of Technology opublikował niedawno raport, analizujący system ekonomiczno-społeczny krajów skandynawskich pod wymownym tytułem ‘Czy nie możemy być bardziej jak Skandynawowie?’ Brytyjski tygodnik The Economist w jednym z lutowych numerów wskazuje kraje nordyckie jako następny supermodel. Skandynawia stała się nową ziemią obiecaną, fenomenem, gdzie żyją najbogatsi, najszczęśliwsi i najbardziej ekologiczni ludzie na świecie. Jest odpowiedzią na zatęchłe zakamarki Wall Street, gdzie synonimem człowieczeństwa stało się posiadanie. W tej chwili Skandynawia nie tylko może pochwalić się najbardziej efektywnymi systemami ekonomiczno-społecznymi, ale również wyznacza kierunek zmian obyczajowych i kulturowych.

F5TB09
The Economist The Economist

Zupełnie niezależnie, na początku lutego brytyjski tygodnik The Economist w swoim temacie okładkowym wskazał kraje skandynawskie, jako te, na których powinien wzorować się nowoczesny świat.

Nie współpracujemy z The Economist, zakładamy, że nie mamy w naszej redakcji kreta, który sprzedaje tematy innym tytułom (pracę nad tym trendem zaczęliśmy w listopadzie) i cieszy nas fakt, że niezależny, polski tytuł dochodzi w tym samym czasie do podobnych wniosków, co brytyjski tygodnik z kilkusetletnią tradycją.

TREND: SERVICE DESIGN

Współcześnie większość organizacji świadczy jakieś usługi. Robią to zarówno typowi przedstawiciele branży usługowej (sieci hoteli, banków, restauracji itp), instytucje publiczne (na przykład urzędy miast), jak i firmy produkcyjne (system sprzedaży, świadczenia gwarancyjne). W warunkach silnie konkurencyjnej gospodarki pokryzysowej organizacje coraz rzadziej mogą sobie pozwolić na potknięcia w kontaktach z klientami. Dlatego w ostatnich latach projektowanie usług (ang. service design) stało się jednym z najgorętszych tematów na styku biznesu, sfery publicznej i szeroko pojętej branży kreatywnej.

F5TB09

TREND: DOROSŁE DZIECI

Czyżby moda dziecięca zatoczyła koło? Jeszcze w XVIII wieku takowa po prostu nie istniała – podobnie jak prawa dziecka. Dzieci ubierano jak dorosłych i tak też traktowano. Podobieństwa ze współczesnością są jednak tylko pozorne. Dzieci przestają być infantylizowane i zaczynają być traktowane jak mali dorośli. Szanuje się ich wybory, występują w sesjach zdjęciowych stylizowane na dorosłych, a technologia jest dla nich przystępniejsza niż kiedykolwiek.

F5TB09