F5 TREND BOOK

F5 TREND BOOK 04

17 września podczas gali EFFIE AWARDS odbyła się premiera jesiennego numeru F5 TREND BOOK.

Efektywność to klucz do sukcesu w dzisiejszych, trudnych czasach. Żeby działać efektywnie nie wystarczy tylko 'robić swoje'. Bez rozglądania się na około, kreatywnego kopiowania rozwiązań z na pozór odległych branż i orientowania się, czego potrzebują współcześni konsumenci, nasze wysiłki okażą się o tyle nieskuteczne co nieefektywne. Trzymanie ręki na pulsie, badanie co w trawie piszczy, przewidywanie tego, co czai się tuż za rogiem to fundamenty wydawanego co kwartał F5 TREND BOOK. W jesiennym numerze przedstawiliśmy mnóstwo innowacyjnych rozwiązań z 5 kluczowych kategorii: RYNEK, KULTURA, MARKA, TECHNOLOGIA, MEDIA, a także jak co kwartał wskazaliśmy 5 trendów, najpełniej opisujących rzeczywistość rynkowo-kulturową: LATA 90., LIFEHACKING, TALENT SHOW, MATERIALIZACJA WIRTUALIZACJI, KUCHNIA MODERNISTYCZNA.

LATA 90.

Lata 90. weszły w fazę vintage. Dla pokolenia dzisiejszych 30-latków to czas dzieciństwa i dorastania. W porównaniu z pierwszą dekadą XXI wieku lata 90. jawią się jako okres spokoju, niewinności, zawieszone pomiędzy MUREM BERLIŃSKIM a WORLD TRADE CENTER. Skończyła się ZIMNA WOJNA, rozpadł ZWIĄZEK RADZIECKI. Wybuchały nowe wojny, ale gdzieś na uboczu: SOMALIA, IRAK, BAŁKANY, RWANDA. Zło było określone, miało twarz SADDAMA HUSSEINA. Zachodnia kultura miała poczucie czystego sumienia. W postmodernistycznym świecie, jeszcze bez ogólnoświatowej histerii antyterrorystycznej, bez widma kryzysu, czuliśmy się wygodnie i bezpiecznie. Na straży spokoju stały oddziały amerykańskiej armii i zacieśniająca więzy UNIA EUROPEJSKA. Lata 90. to także olbrzymi postęp komunikacji, rozwój internetu i powstanie serwisów informacyjnych, które przez 24 godziny na dobę zawiadamiały nas o śmierci księżnej DIANY, o lądowaniu na MARSIE  czy o sklonowaniu owcy DOLLY. Zaczęliśmy wysyłać do siebie maile, korzystać z INTERNET EXPOLRERA i WINDOWSA. Globalne ocieplenie i zmiany klimatyczne stały się sprawą ogólnoświatową, a homoseksualizm oficjalnie skreślono z listy chorób i zaczęto manifestować na imprezach takich, jak słynna LOVE PARADE. Do mainstreamu trafiły kolczyki, zwłaszcza te na odsłoniętych brzuchach, tatuaże, moda i kultura skate`owa i wszyscy nagle zaczęli uprawiać jakieś sporty ekstremalne. Dziś z sentymentem patrzymy na lata 90., a płynące z tęsknoty inspiracje ostatnią dekadą XX wieku widać w modzie, w muzyce, w filmie czy w sztuce. Wracają stare marki i seriale.

lata 90
lata 90
lata 90

LIFEHACKING

Każda dekada ma swój punk – formę aktywnego sprzeciwu wobec panującego porządku. Po dość bezbarwnym minionym dziesięcioleciu, nadchodzące może okazać się pod tym względem dużo ciekawsze. Działalność takich portali, jak WIKILEAKS pokazała, że w plątaninie kabli, serwerów, switchów i routerów kryje się ruch, którego ambicje wykraczają dużo dalej niż włamywanie się do telefonu SCARLETT JOHANSSON i publikowanie jej nagich zdjęć. Hacktywiści coraz częściej wychodzą na ulice, manifestując swój sprzeciw wobec dyktatu wielkich korporacji. Grupa hackerska ANONYMOUS otwarcie przyznaje się do politycznych ambicji, przeprowadzając ataki hackerskie, którym towarzyszą manifestacje uliczne przeciwko cenzurze, łamaniu praw człowieka czy polityce prywatności serwisu FACEBOOK. Coraz większe uzależnienie od zaawansowanych technologicznie produktów, których zasady działania coraz mniej rozumiemy, zaczyna rodzić bunt -  leży on u podstaw ruchu DIY (do it yourself). Przedstawiciele  tego ruchu dążą do kształtowania swojej osobistej przestrzeni wbrew logice seryjnej produkcji. Podobne zmiany są zauważalne w sztuce nowych mediów, gdzie coraz mocniej rysuje się rola odbiorcy. O ile w przypadku tradycyjnych sztuk audiowizualnych  tworzy się dzieła do oglądania, o tyle w sztuce interaktywnej rola odbiorcy jest usytuowana w centralnym miejscu. To obiekt ma być dostosowany do potrzeb użytkownika.

lifehacking

TALENT SHOW

Idea przedsiębiorczości przyświeca naszemu wydawnictwu od samego początku. W każdym numerze F5 TREND BOOK staramy się przedstawiać nowe, interesujące start- upy z całego świata, ewolucje potrzeb klientów i odpowiadające im zmiany w ofercie rynkowej. W naszym serwisie internetowym www.fpięć.pl uruchomiliśmy niedawno specjalną sekcję START UP, gdzie prezentujemy ciekawe, wyłącznie polskie inicjatywy biznesowe, o których opowiadają ich twórcy. Czas kryzysu to paradoksalnie doskonały moment dla innowacji, gdy na gwałt poszukuje się nowych, lepszych, bardziej efektywnych rozwiązań. Dla wielu podmiotów to czas redefiniowania biznesu, szukania nowych dróg dotarcia, nowych grup celowych czy alternatywnych kanałów dystrybucji. To również okazja do przewietrzenia czasem zatęchłej korporacyjnej atmosfery i  wpuszczenia młodej, świeżej krwi, aby z kryzysu wyjść silniejszym niż konkurencja. Przedstawiamy najbardziej popularne modele funkcjonowania funduszy zalążkowych i inkubatorów biznesu, a także przykłady tego, w jaki sposób największe koncerny na świecie szukają młodych zdolnych. Założyciele GROUPONA, na przykład, co tydzień spotykają się z sześcioma przypadkowymi start-upami w poszukiwaniu ciekawych pomysłów. – Dwie godziny tygodniowo to niewielki wysiłek, a zyski mogą być spore – przyznają.

talent show
talent show

MATERIALIZACJA WIRTUALIZACJI

Gdy w 2005 roku na ulicach francuskich miast płonęły samochody, sytuacja była jasna. To napływowa ludność FRANCJI wystąpiła przeciwko polityce imigracyjnej państwa, której skutkiem były społeczna dyskryminacja, bezrobocie i bieda. Sześć lat później podobne sceny obserwowaliśmy na ulicach kilku miast  w WIELKIEJ BRYTANII. Płonące samochody, zdewastowane sklepy, regularne bójki z policją. W tym przypadku jednak analitycy społeczni, antropolodzy i inni eksperci nie byli już tak zgodni co do przyczyn eksplozji agresji. Z jednej strony zwracali uwagę na zmiany w polityce społecznej, spowodowane kryzysem ekonomicznym, z drugiej wykazywali analityczną bezradność na widok dziesięciolatków dewastujących wnętrza centrów handlowych. Niektórzy winą obarczyli gry video, których konsumpcja na WYSPACH jest jedną z najwyższych na świecie. Coraz lepsza jakość gier i perfekcyjne  odwzorowanie w nich realiów zacierają dystans między tym, co wirtualne a tym, co naprawdę.  Ta tendencja daje się nam we  znaki również na innych polach – widzimy to wyraźnie ostatnio, gdy po przeszło dekadzie fascynacji  wirtualnym i cyfrowym zatęskniliśmy za namacalną fizycznością. I nie musi to wcale być krok w tył. Rozwój technologii pozwala na materializowanie w atomy tego, co dotąd istniało jedynie w świecie bitów – A+B =C (craft – ang. rękodzieło) – jak obrazowo opisuje to badacz nowych mediów JOHN MAEDA. Materializacja dokonuje się również dzięki coraz powszechniejszemu wykorzystaniu druku 3D, o czym opowiada WILFRIED VANCRAEN, założyciel i prezes belgijskiej firmy MATERIALISE, absolutnego światowego lidera w tej dziedzinie. To oni jako pierwsi na świecie wydrukowali w pełni funkcjonujący samochód. Jego wirtualny projekt pochodził oczywiście z… gry video.

materializacja
materializacja

KUCHNIA MODERNISTYCZNA

O smaku danej potrawy aż w 80 proc. decyduje aromat – wynika z analiz specjalistów zajmujących się foodpairingiem, czyli nauką badającą, które smaki można z powodzeniem ze sobą łączyć. Takie badania pozwalają w sposób naukowy wytłumaczyć kulinarne powodzenie połączeń niektórych składników, a także odkryć nowe, wyjątkowe zestawienia. Strzałami `w dziesiątkę’ okazały się na przykład: kawa z czosnkiem, marakuja z ostrygą, pieczona jagnięcina z truskawką, mandarynka z tymiankiem. Długo musieliśmy czekać, żeby modernistyczne ideały dotarły do kuchennych zakamarków i uporządkowały panujący w niej bałagan. Za porządki zabrał się były szef pionu technologicznego MICROSOFTU NATHAN MYHRVOLD, który stworzył MODERNIST CUISINE: THE ART AND SCIENCE OF COOKING, biblię opartą na czytelnie wyjaśnionych prawach fizyki, jakie towarzyszą procesom gotowania. Jego dzieło przez krytyków – nie tylko kulinarnych – zostało uznane za najważniejszą książkę kulinarną XXI wieku i jest porównywane do innych manifestów kulturowo-społecznych XIX i XX wieku. Oprócz MYHRVOLDA na współczesnej scenie kuchennych spektakli występują inne gwiazdy, którym się przyglądamy,  wykorzystując do tego mapę archetypów – wyjątkowe narzędzie analizy marek. Niektóre wyniki zaskoczyły nas samych. Ale czy MARTHA STEWART może być kimś innym niż WŁADCĄ? Ponadto postanowiliśmy zapoznać się bliżej  ze współczesnymi, innowacyjnymi sposobami opowiadania o jedzeniu, jakimi są restauracje POP-UP, sieć TERRA MADRE czy zjawisko CULTURE KITCHEN.

kuchnia modernistyczna