Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

W Czeskim Cieszynie zrobisz zakupy bez zbędnych opakowań #nowaste

Tuż za polską granicą, w Czeskim Cieszynie powstaje sklep wspierający ideę zero waste. Kupowanie bez opakowań, tylko z własnymi ekologicznymi pojemnikami to dla większości z nas wciąż wyzwanie. Nadszedł czas, by raz na zawsze pozbyć się złych nawyków. W sklepach takich jak ten wszystko ma służyć środowisku naturalnemu. Pytanie o woreczek foliowy to faux pas.
.get_the_title().

Robiąc zakupy, nabywamy nie tylko potrzebne produkty, ale także opakowania, które w krótkim czasie i tak lądują w koszu. W skali jednego gospodarstwa domowego ilości odpadów generowanych w ten sposób może nie są tak przerażające, jednak w skali całego miasta, województwa, kraju, a tym bardziej świata to zupełnie inna historia.

Do biodegradacji pojedynczej reklamówki potrzeba około 400 lat!

Biorąc pod uwagę, że do jej wyprodukowania potrzebna jest zaledwie sekunda, a średni czas użytkowania przez człowieka to zaledwie 30 minut, jest to wręcz szokująca wiadomość.

Bycie eko nie zawsze jest drogie. Wystarczy odpowiednia segregacja odpadów i racjonalne planowanie zakupów. Kupuj dokładnie tyle, ile potrzebujesz.

Inspiracją do powstawania sklepów bez odpadów są targi i bazary, gdzie klient ma znacznie lepszy kontakt z produktem, może poczuć jego zapach i sprawdzić teksturę. Kupując w supermarketach jakiekolwiek owoce zamknięte w pudełkach, pozbawiamy się tej możliwości.

Cieszyński sklep bez opakowań zlokalizowany będzie w okolicach Mostu Wolności, w budynku przy skrzyżowaniu ul. Strzelniczej i Dukielskiej.

Autorem projektu sklepu jest firma FRIS Architekti. Malownicza przestrzeń wprowadzi lokalnych konsumentów w zapomniany przez wielu wymiar handlu. Inspiracją dla wnętrza jest styl kolonialny i recykling. Otwarcie już wkrótce!

Sklepy zero waste stają się już normą nie tylko w krajach ościennych, ale także w Polsce. Warszawa, Poznań czy Wrocław to miasta, w których już kiełkuje idea ograniczenia odpadów w sklepach i na targach. Prawdziwym problemem pozostają jednak sieciówki, które w dalszym ciągu stoją przed wyzwaniem ograniczenia odpadów. Pozytywny przykład pokazał już Auchan, który w ramach działu Bazarek Luz dopuszcza i wręcz zachęca klientów do przynoszenia własnych opakowań w celu zakupu produktów na wagę, takich jak bakalie, suszone owoce, makaron czy kasze. Kolejnym przykładem z bieżącego roku są niektóre sklepy Grupy Carrefour oraz Lidla, w których obecnie testuje się rozwiązania zero waste.

W pozostałych sklepach „indywidualna tara w odniesieniu do własnych opakowań” oraz kwestie higieniczne to w dalszym ciągu kwestie dyskusyjne.

Jako konsumenci mamy realny wpływ na to, co i w jakiej formie sprzedawane jest w sklepach. Wspierając ekologiczne formy handlu, a tym bardziej lokalnych producentów zdrowej żywności, przyczyniamy się do ich standaryzacji na szerszą skalę – a to krok do poprawy jakości środowiska, w którym żyjemy.

Tekst: PM

Zmiany Klimatu