Gigantyczna rozgwiazda projektu Zahy Hadid – największy terminal świata już otwarty

Czy otwarty 25 września Daxing international stanie się ikoną architektury, jak stało się w przypadku lotniska w Marrakeszu czy Madrycie? Jedną wygraną ma już w kieszeni – to największy na świecie port lotniczy składający się z jednego terminala. Projekt architektoniczny stworzyło biuro Zahy Hadid. Jest on równie imponujący, jak pozostałe dzieła zmarłej w 2016 roku architektki.
.get_the_title().

Projekt został opracowany jeszcze za życia założycielki Zaha Hadid Architects. Budowa gigantycznej rozgwiazdy, rozpoczęta w 2014 roku, zajęła niecałe pięć lat. Koszty? Około 450 miliardów juanów (w przeliczeniu 50 miliardów funtów). Według oczekiwań, mające powierzchnię 700 tysięcy metrów kwadratowych lotnisko będzie w stanie obsłużyć 72 miliony pasażerów rocznie. Docelowo przez architektonicznego kolosa każdego roku przewijać się ma 100 milionów osób i 4 miliony ton towarów.

Tę realizację architektoniczną dziennikarze „New York Timesa” zaliczyli do najważniejszych wydarzeń roku.

Źródło: archdaily.com

Autorów projektu zainspirowała tradycyjna architektura chińska, w której sercem budynku jest centralnie położony dziedziniec, a pozostałe pomieszczenia zorganizowane są wokół niego. Dlatego każde z sześciu skrzydeł lotniska zaprojektowano wokół przestrzeni usytuowanej w środku terminala.

To nie tylko przyjemne dla oka, ale i funkcjonalne rozwiązanie: promieniowa konstrukcja terminala ma zapewnić dostęp do najbardziej oddalonego gate’u w czasie krótszym niż osiem minut.

Na lotnisku nie doświadczymy więc biegających w panice pasażerów. Powszechnie wiadomo, że im mniej czasu mamy na przesiadkę, tym bardziej oddalona jest bramka wejścia na pokład.

Źródło: archdaily.com

Dzięki wykorzystaniu dużej ilości bieli i licznym przeszkleniom lotnisko wydaje się wyjątkowo przestronne. A subtelnie przepuszczający naturalne światło szklany dach prezentuje się okazale nie tylko od zewnątrz, ale i od wewnątrz.

Źródło: archdaily.com

Efektowny design to jednak nie wszystko, na czym zależało architektom: Beijing Daxing International Airport to prawdziwy ekologiczny kolos. Lotnisko zasilane jest z paneli słonecznych. Ma również scentralizowany system ogrzewania z odzyskiem ciepła odpadowego, wspierany przez naziemną pompę ciepła. Wdrożony został także system zbierania i odprowadzania wody deszczowej.

A przed nami być może kolejne architektoniczne zachwyty.

Chiny planują zbudować 74 nowe lotniska do 2020 roku, dążąc do obsługi 720 milionów pasażerów rocznie. Celem jest odebranie USA palmy pierwszeństwa w dziedzinie transportu lotniczego.

Źródło: archdaily.com
Źródło: archdaily.com

Tekst: Aleksandra Oleszek

Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook