Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Najlepsze zagraniczne seriale 2018

Tym razem proponujemy Wam nasz wybór najlepszych tegorocznych zagranicznych seriali. Zachęcamy do obejrzenia, jeśli jeszcze nie mieliście okazji.
.get_the_title().

Oto nasza piątka i kilka tytułów „na zapas”, które nie zmieściły się w ścisłym rankingu, a są warte uwagi.


1. „BoJack Horseman” – Netflix

Akcja serialu rozgrywa się w Hollywood, gdzie zgodnie żyją ludzie i antropomorficzne zwierzęta. Poza BoJackiem, czyli koniem-celebrytą, spotykamy także jego menedżerkę, kotkę Princess Carolyn, pisarkę Diane Nguyen (tę postać dubbinguje świetna Alison Brie), a także Todda Chaveza (Aaron Paul) i psią gwiazdę filmu i telewizji, czyli Mr. Peanutbuttera.

BoJack jest nieco zapomnianym aktorem po 50., który jak to teraz, na fali retro-sentymentów, bywa, dostaje szansę powrotu do kina z oscarową rolą, a w piątym sezonie także do telewizji. Otrzymuje angaż do serialu kryminalnego „Philbert”. Jego przygoda na planie to pasmo porażek, ale bywają także momenty zabawne. BoJack bywa autoironiczny, więc nie traktuje siebie śmiertelnie poważnie, jednak jako koń z permanentną depresją, skłonnością do uzależnień i autodestrukcji, rzadko kiedy ma powody do radości.

BoJack jest klasycznym serialowym antybohaterem, takim jak Tony Soprano czy Don Draper. Mimo że jest koniem, identyfikujemy się z nim przez większość oglądanych odcinków. Albo go nienawidzimy, albo mu współczujemy.


2. „Ostre przedmioty” – HBO

„Ostre przedmioty” („Sharp Objects”) to ośmioodcinkowy miniserial opowiadający historię dziennikarki Camille Preaker (Amy Adams), która zostaje wysłana do rodzinnego miasteczka Wind Gap, aby przygotować materiał o dwóch zaginionych dziewczynkach. Starając się rozwiązać zagadkę, wraca wspomnieniami do przeszłości i zdaje się identyfikować z młodymi ofiarami. Zadanie, które łączy ponownie Camille z jej apodyktyczną matką Adorą (Patricia Clarkson), ojczymem Alanem Crellinem (Henry Czerny) i przyrodnią siostrą Ammą (Eliza Scanlen), przywołuje traumatyczne wspomnienia z dzieciństwa, w tym śmierć młodszej siostry Camille – Marian.

Udręczona przeszłością i szukająca ucieczki w alkoholu, Camille łączy siły z detektywem Richardem Willisem (Chris Messina) i szefem policji Vickerym (Matt Craven) w poszukiwaniu tropów, które mogą rzucić światło na los dwóch zaginionych dziewcząt.

3. „Zadzwoń do Saula” – AMC/Netflix

Dla niektórych, to tylko nieudana próba odcinania kuponów od kultowego „Breaking Bad”. Spin-off serialu jest jednak czymś więcej. To opowieść o dorastaniu do podążania najgorszą z możliwych życiowych dróg i wskazywanie, które małe błędy, wykroczenia, pomyłki sprawiają, że po latach zastanawiamy się „gdzie popełniliśmy błąd”. Vince Gilligan bardzo dokładnie odpowiada na to pytanie, które z pewnością nie raz i nie dwa zadał sobie Saul Goodman, a wcześniej jeszcze Jimmy McGill (w tej roli wybitny Bob Odenkirk).

Akcja pozornie jest niespieszna, ale ważniejsze od sensacyjnego „dziania się”, są momenty, w których bohaterowie zaczynają rozumieć, że doszli do momentu, z którego nie ma już odwrotu i będą żałować tego, co właśnie robią, ale i tak nie zamierzają się wycofać.

W przypadku Saula chodzi o coś jeszcze – rozgoryczenie, że jeśli popełnisz jeden błąd, to w zasadzie możesz popełniać kolejne, bo nikt już nie będzie cię traktował serio więc w zasadzie po co się starać o ludzką akceptację i szacunek. Wyzwolenie z norm społecznych sprawia, że bohater robi co chce i jak chce nie widząc, że dookoła niego jest coraz mniejsza liczba życzliwych mu osób.

Warto też przyjrzeć się, jak skrupulatnie odtworzono rzeczywistość (technologia, moda, styl życia) początku XXI wieku i jak bardzo świat się zmienił przez ostatnie 15 lat.

4. „Patrick Melrose” – HBO

Patrick Melrose (Benedict Cumberbatch) pochodzi z arystokratycznej, uprzywilejowanej rodziny. Jest inteligentnym i charyzmatycznym mężczyzną, który cieszy się dużym powodzeniem wśród kobiet. Starając się uporać z trudnymi wspomnieniami z traumatycznego dzieciństwa, które zafundowali mu agresywny ojciec oraz przymykająca na wszystko oko matka, szuka ukojenia w używkach.

Ta pięcioodcinkowa produkcja jest ekranizacją cyklu powieściowego autorstwa Edwarda St. Aubyna pt. „Patrick Melrose”, który bezbłędnie portretuje brytyjską klasę wyższą, przedstawiając równocześnie kolejne etapy radzenia sobie z traumą. Każdy z odcinków serialu przedstawia historię opisaną w jednej z pięciu nowel. Akcja wydarzeń rozgrywa się w latach 60. na południu Francji, w latach 80. w Nowym Jorku oraz w Wielkiej Brytanii po 2000 roku.

5. „Homecoming” – Amazon Prime Video

Ze zwiastunów wynikało, że będziemy mieli do czynienia z intrygą, w którą wplątana została główna bohaterka Heidi Bergman. Bohaterka kilka lat wcześniej prowadziła terapię dla żołnierzy biorących udział w programie „Homecoming”, mającym pomagać im aklimatyzować się do cywilnego życia po powrocie z misji zagranicznych. Heidi aktualnie pracuje jako kelnerka w rodzinnym mieście. Poznajemy ją, gdy ktoś z Departamentu Obrony weryfikuje zasadność skargi wskazującej nieprawidłowości w prowadzonym programie. Co prawda Heidi nie pracuje jako terapeutka już od czterech lat, ale, jak wiadomo, system działa powoli i dopiero teraz skarga złożona w przeszłości doczekała się rozpatrzenia. Wiemy, że program obejmował terapię psychologiczną, leczenie farmakologiczne, zajęcia mające na celu ponowną socjalizację i monitorowanie zdrowia fizycznego. W serialu poznajemy punkt widzenia Heidi, ale także Waltera Cruza – jednego z żołnierzy biorących udział w terapii, Thomasa Carrasco – pracownika rozpatrującego skargę i Colina Belfasta, zwierzchnika Heidi, który znajduje się wysoko w hierarchii organizującej program firmy Geist.

Tajemnica, nieporozumienia, frustracje, nadużycia i trudne relacje pacjent – terapeuta to tylko początek historii, która wciąga od pierwszego odcinka.

Ciekawym rozwiązaniem jest fakt, że mamy do czynienia z dwiema osiami czasu. Przeszłość to okres od kwietnia do maja 2018 roku, a czas teraźniejszy to rok 2022 (wiemy, że bohaterka nie pracuje w „Homecoming” od maja 2018 i słyszymy, że od tego czasu minęły już cztery lata).

Oprócz wymienionych wyżej, warte obejrzenia według nas są jeszcze następujące produkcje z 2018: „The Americans”, „Barry”, „Ucieczka z Dannemory”, „Genialna przyjaciółka”, „Nawiedzony dom na wzgórzu” oraz „Berlińskie psy”.

TU I TERAZ