Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

5 filmów z latem w roli głównej

Pierwszy dzień lata już za nami, a więc pokusiliśmy się o zebranie kilku filmów z tą porą roku w roli głównej. Co dodalibyście do naszej listy?
.get_the_title().

1. „Dazed and Confused” (1993) reż. Richard Linklater

W Polsce znany także pod tytułem „Uczniowska balanga”. Połowa lat 70., ostatni dzień szkoły, Teksas. Grupa nastolatków przygotowuje się do wieczornej imprezy.

Alkohol i marihuana, miłości i przyjaźnie.

Pierwsze role wielu aktorów, którzy wówczas stali na progu swojej kariery. Ben Affleck, Adam Goldberg, Mila Jovovich, Parker Posey i przede wszystkim fenomenalny Matthew McConaughey. Ten kultowy film Richarda Linklatera ponad 20 lat później doczekał się nawet „duchowego sequela” w postaci filmu „Everybody Wants Some!!.

2. „Do the Right Thing” (1989) reż. Spike Lee

Kwintesencja lata w mieście. Dostawca pizzy Mookie (w tej roli reżyser i scenarzysta filmu Spike Lee) przemieszcza się po upalnym Brooklynie, wchodząc w kontakt z barwnymi mieszkańcami dzielnicy.

Trwa właśnie najgorętszy dzień roku, co wszystkim działa na nerwy.

Napięta atmosfera sprawia, że napięcia rasowe między mieszkańcami dzielnicy w końcu eskalują, doprowadzając do tragedii.

3. „Stand by Me” (1986) reż. Rob Reiner

Ekranizacja opowiadania Stephena Kinga i klasyka filmów coming-of-age.

Czwórka chłopców wyrusza w podróż do lasu, aby znaleźć w nim martwe ciało rówieśnika.

Mają nadzieję, że dzięki temu staną się sławni. Przyjaźń, przygoda i pierwsze prawdziwe życiowe lekcje. W jednej z głównych ról występuje młodziutki River Phoenix.

4. „Utalentowany pan Ripley” (1999) reż. Anthony Minghella

Upalne Włochy, lata 50. Tom Ripley (w tej roli Matt Damon) wyrusza do Włoch, aby namówić syna milionera,  Dickiego (Jude Law), na powrót do Stanów. Szybko oczarowuje go styl życia i towarzystwo Dickiego.

Jak w rasowym thrillerze psychologicznym, znajdzie się miejsce i na zbrodnię, i na żonglerkę tożsamościami.

Nic dziwnego, autorką literackiego pierwowzoru jest w końcu Patricia Highsmith.

5. „Ostatni dzień lata” (1958) reż. Tadeusz Konwicki

Zaczęliśmy od ostatniego dnia szkoły, więc skończymy na ostatnim dniu lata. Kameralny film Tadeusza Konwickiego to opowieść o parze ludzi, która spotyka się przypadkiem na opustoszałej bałtyckiej plaży i nawiązuje rozmowę.

„Ostatni dzień lata” opisywany bywa jako psychologiczne studium samotności i pierwszy nowofalowy film w historii polskiej kinematografii.

Występuje w nim Jan Machulski i fenomenalna Irena Laskowska.

TU I TERAZ